29 de decembro:
domingo dentro da Oitava de Nadal. Festa da Sagrada Familia
Evanxeo:
Mt 2,13-15. 19-23
Naquel
tempo, cando os Magos se foron de onda o neno, un anxo do Señor apareceuse a
Xosé en soños e díxolle:
—Érguete,
colle o neno e máis a nai e fuxe para Exipto. Non te movas de alí ata que eu te
avise, porque Herodes vai buscar o neno para acabar con el.
Xosé
ergueuse, colleu o neno e máis a nai, pola noite, e alá se foi para Exipto. Alí
permaneceu ata a morte de Herodes, cumpríndose así o que dixera o Señor por
medio do profeta:
“Chamei
o meu fillo para que saíse de Exipto.”
En
morrendo Herodes, o anxo do Señor apareceuse en soños a Xosé en Exipto e
díxolle:
—Érguete,
colle o neno e máis a nai e volve para a terra de Israel, que xa morreron os
que querían acabar co neno.
Ergueuse
Xosé e, collendo o neno e máis a nai, foise para a terra de Israel. Pero, ao
saber que Arquelao reinaba en Xudea, en lugar de seu pai, sentiu medo e non se
atreveu a ir alá. Avisado en soños, marchou para a banda de Galilea, indo vivir
a unha vila chamada Nazaré. Cumpriuse así o que dixeran os profetas: que se
chamaría nazareno.
Meditación
A
Igrexa entende que o seu modelo de familia: pai e nai unidos ata a morte,
abertos á procreación de máis ou menos fillos e fillas, é o modelo natural,
ideal. E ese é o modelo que coida, defende e promove. Ás veces facémolo na
Igrexa sen consideración nin respecto cara á sensibilidade e prácticas doutras
persoas; ás veces si que temos consideración e contribuímos co noso modelo humildemente
a esa tarefa nada doada de ir configurando un modelo familiar que dea asento e
felicidade ás persoas, e que se converta nun punto forte de apoio para unha
socialización dos seus individuos e para a construción da armazón social. Tamén
aquí estaría ben que as comunidades cristiás fosen lugares onde todos, todas,
aprendésemos a non excluír a ninguén, a respectar a todo o mundo, iso si,
apostando con seriedade e humildade por aquelas formas que a nós nos poidan
parecer máis axeitadas, sabendo que as cousas dos afectos, dos amores, da
sexualidade, da convivencia, son moi complexas, e que non se pode andar pola
vida de prepotentes. Propoñendo e compartindo as nosas satisfaccións ao
respecto, e nunca impoñendo nunca nada a ninguén.
O
evanxeo de hoxe fálanos dunha familia envolta en tensións, en conflitos, en
problemas. Tensións, conflitos, problemas que tamén abundan en moitas familias
das nosas parroquias, vilas e cidades. Igual máis ca debater enrabechadamente
sobre se este modelo de familia é mellor e este peor, se este é o natural e
estoutro non, se a isto hai que lle chamar matrimonio ou non, o que estaría ben
que fixésemos, como persoas e comunidades cristiás, sería pararnos a ver por
que o están, ou estamos, pasando mal moitas familias, que é o que nos está
facendo a vida costa arriba, coñecer situacións, achegarnos para entender e
axudar, arrimar o lombo canto máis desde dentro mellor, respectar moito, amar
moito, servir moito, ... Que precioso sería vernos os miles e miles, millóns,
de cristiáns/ás que hoxe celebramos a festa da Sagrada Familia, entregados a
esta tarefa de levar comprensión e alento, apoio de palabra e de feitos, a
aquelas familias ás que lles está custando chegar a fin de mes, atopar un lugar
digno onde vivir, aprender unha convivencia cariñosa, criar os fillos e fillas
con pan e con paz e con criterios pedagóxicos bos, tirar para adiante con
persoas enfermas ou conflitivas no seu seo, etc. E a iso nos invita a festa de
hoxe.
Unha
das características máis típicas dunha familia cristiá sería a disposición a escoitar a voz do
Espírito, que nos pode falar de mil maneiras, a aprender, a informarnos, a
poñernos en disposición de botar a andar, a saír de nós e do noso, a abrir
camiños con humildade, a compartir. E a Eucaristía de cada domingo é un lugar
onde podemos celebrar a nosa dita de ter o Espírito por compañeiro/a fiel e
onde podemos motivarnos vivamente para o seu seguimento.
Oración
Señor,
desde o teu corazón grande, desmedido,
de Pai e Nai de todas e de todos,
quero lembrarme hoxe
das familias máis feridas pola crise,
as máis rotas por desavinzas,
as máis criticadas polas súas formas que rompen moldes,
para amar, comprender e respectar coma ti,
para termar e alentar coma ti,
para perdoar, se é o caso, e sandar algo coma ti.
Señor,
desde a túa experiencia de familia emigrante e perseguida,
quero achegarme hoxe
ás familias inmigrantes negras, sudamericanas, romanesas,
tantas veces fendidas no corpo e na alma,
nos sentimentos máis elementais,
nas aspiracións máis nobres,
para defender a súa causa,
que é a túa,
para compartir con elas
casa e pan e corazón,
que é coma compartilo contigo.
Señor,
desde a túa especial preferencia polas familias máis débiles,
quero sumarme hoxe
ao clamor de quen pide pan, casa, traballo, menciñas, ensino...;
que non se me casque a voz,
que non se me nubre a ollada,
que non se me achique o corazón.
Señor,
polo teu amor.
Acción
Sería
ben que hoxe celebrásemos algo a nosa realidade familiar. Aparte dun brinde na
mesa, recoñecernos e agradecernos aquela graza especial que cada persoa da
familia ofrece ao conxunto da mesma.
30 de decembro: día
6º da Oitava do Nadal
Evanxeo:
Lc 2, 36-40
Naquel
tempo (cando Xesús foi presentado no templo) había tamén alí unha profetisa moi
vella chamada Ana, filla de Penuel, da tribo de Axer; casara e vivira sete anos
co seu marido, e logo seguiu viúva ata os oitenta e catro. Non se apartaba do templo, senón que
de noite e de día servía a Deus con xaxúns e oracións. Presentouse naquel intre
no templo e empezou a loar a Deus e a falar do neno Xesús a todos os que
esperaban a redención de Israel.
Cando
remataron todo o ordenado pola Lei do Señor, volveron para a aldea de Nazaré en
Galilea. O neno ía medrando ben criado, forte e intelixente e o favor de Deus
estaba con el.
Meditación
A
figura de Ana faise entrañable. Muller que casa e enviúva --cousa moi dura
naqueles tempos e lugares-- e que se refuxia en Deus, co que se encariña e a
quen serve botando man do que ela coñecía: andar polo templo, rezar, xaxuar...
Unha muller de limpa relixiosidade popular, que a habilita para entender que
alí algo moi grande estaba pasando; e logo iso de falar do neno Xesús a quen
tivese ansias de que as cousas cambiasen para que o pobo levantase a cabeza.
Unha muller misioneira, que comparte o misterio que a súa fe traballada lle
permite ver e vivir.
Mentres
o neno, coma un neno calquera, vai medrando ben criado no corpo e no espírito,
empezando a gustar o favor que Deus lle ofrecía gratuitamente. Como un neno, un
adolescente, un mocete iría construíndo fidelidades e apegos fondos? Cousas de
Deus, cousas do Espírito, cousas dos seres humanos todos, que en tales enredos de graza andamos tan envoltos.
Oración
Grazas, meu Deus, por Ana
e por todos os homes e mulleres
que na relixiosidade popular
van construíndo a súa fidelidade a ti,
e te aman e serven e anuncian
como mellor saben e entenden.
Grazas, meu Deus, polo neno
que medra grazas aos mil coidados
que a familia e a xente lle foi dando,
ata chegar a ser aquel home cabal,
ben curtido no corpo e no espírito
no que descansa tanta luz, tanta esperanza
para todo o pobo.
Grazas por todos os nosos nenos e nenas.
Cando se acaba o ano, meu Deus,
que ben pechalo con estas figuras entrañables,
e contigo vivo dentro delas!
Grazas!
Acción
Se tes
maneira de visitar algunha muller velliña crente para escoitar dela a fe que a
anima, faino. Se podes participar en algo que anime a formación, o
divertimento, a ledicia dos nenos e nenas, faino tamén. E saúda o ano novo coa
túa esperanza cristiá.
31 de decembro: día
7º da Oitava do Nadal
Evanxeo:
Xn 1,1-18
No
principio existía a Palabra, e a Palabra estaba onda Deus e a Palabra era Deus.
Ela estaba no principio onda Deus.
Todo
foi feito por ela, e sen ela non se fixo nada do que foi feito. Nela estaba a
vida, e a vida era a luz da xente toda; a luz alumea na tebra e a tebra non a
deu apagado.
Houbo
un home mandado por Deus, o seu nome era Xoán. Este veu de testemuña para dar
testemuño da luz, para que todas as persoas cresen por el. Non era el a luz,
senón que veu para dar testemuño da luz.
A
Palabra era a verdadeira luz que alumea a todo ser humano que vén a este mundo.
Ela estaba no mundo, e o mundo foi feito por ela, pero o mundo non a recoñeceu.
Veu á súa propiedade e os seus non a acolleron. Pero a cantos a recibiron
--aqueles homes e mulleres que cren no seu nome-- deulles o poder de seren
fillos e fillas de Deus. Estes non naceron do sangue, nin da vontade da carne,
nin da vontade do ser humano, senón de Deus.
E a
Palabra fíxose carne e plantou entre nós a súa tenda, e nós vimos a súa gloria,
gloria coma de Unixénito que vén do Pai, cheo de graza e de verdade.
Xoán
deu testemuño del exclamando: "Este é aquel de quen eu vos dixen: O que
vén detrás miña pasa diante miña, pois existía primeiro ca min".
E da
súa abundancia recibimos todos nós, graza e máis graza. Pois a Lei deuse por
medio de Moisés; a graza e a verdade realizáronse por Xesús Cristo. A Deus
ninguén o viu; o Unixénito, que está no seo do Pai, foi quen nolo revelou.
Meditación
A
Palabra é a luz, é a vida. Estas primeiras palabras do evanxeo de Xoán
anúnciannos o que logo vai explicar con detalle ao longo de todo o evanxeo: que
Xesús é luz, que Xesús é vida, que ten capacidade de nos dar unha e outra, para
sermos nel persoas fondamente humanas ao estilo de Deus. Xesús, o mellor rostro
humano de Deus, fálanos dun Deus que está entre nós, que dialoga connosco, que
lle interesa a nosa vida, que se pon ao noso dispor para nos axudar a facela
completa, feliz. Deus non é agarrado; espalla a súa abundancia de mil maneiras,
para que ninguén quede envolto na escuridade, na tristura, no illamento. Deus
quere ser para nós compaña certa, amigable; quere camiñar ao noso lado,
comprendéndonos, alentándonos, tirando de nós para adiante na vida. Sería
normal que as persoas crentes, ao tempo que gozamos deste Deus, nos fixémonos
exemplo vivo deste Deus solícito, que o pasa ben envolvéndose coa xente e
facendo corpo e causa con ela.
Oración
(Na Noite Vella familiar: antes ou despois ou
no canto das doce uvas das horas do ano que acaba, podemos coller 12 uvas cada
un dos membros da familia; cada persoa vai lendo a primeira parte de cada un
dos doce versos seguintes, por orde; todos contestamos coa segunda parte do
verso, e comemos a uva correspondente. Ao final dámonos chuchos e apertas de
felicitación).
A uva da alegría, ai que graciosa!
A uva da unión, moi rica cousa!
A uva do respecto, ben candorosa!
A uva do perdón, marabillosa!
A uva do agradecemento, que saborosa!
A uva da comunicación, cousa fermosa!
A uva da paciencia, humilde rosa!
A uva da corrección, dura e gustosa!
A uva da escoita, que ceos amosa!
A uva dos alentos, tan xenerosa!
A uva das apertas, sempre famosa!
A uva da oración, doce, preciosa!
Acción
Igual
podiamos facer un pequeno balance da nosa vida durante este ano. ¿Como nos foi?
¿En que medramos? ¿En que non? ¿En que fallamos? ¿Por que medramos e por que
fallamos? ¿Que papel lle damos a Deus na nosa vida?
1 de xaneiro:
Solemnidade de Santa María nai de Deus
Evanxeo:
Lc 2,16-21
Uns
pastores foron ás carreiras e atoparon a María e máis a Xosé e a criatura
deitada na manxadoira. Cando o viron, contaron todo o que lles dixeran do
meniño, e a xente que os escoitaba quedaba pasmada do que os pastores dicían.
María, pola súa parte, conservaba todas estas cousas no seu corazón. Os
pastores volveron glorificando e loando a Deus por canto viran e oíran, tal
como lles fora anunciado.
Aos
oito días tocaba circuncidar o neno e puxéronlle de nome Xesús, tal como o
chamara o anxo antes da súa concepción.
Meditación
Podemos
empezar contemplando pausadamente a escena que o evanxeo nos ofrece. Imaxinamos
un cortello, un cabano calquera, un presebe, o neno deitado. Ao seu carón Xosé
e María, os pais do pequeno vivindo a fondo aquel momento excepcional: Deus
presente naquela criatura. Pastores que chegan: xente de mala fama, os pobres,
por mor do seu traballo considerado algo indecente. Xa temos a Xesús rodeado
dos seus! María asume o papel de mestra, ensinándonos a gardar todo aquilo non
na cabeza, senón no corazón, que é onde mellor asentan as cousas, onde fan máis
efecto. As cousas eran fermosas, alegres, invitaban ao canto e ao baile: Deus
metido a tope no medio da xente coa vontade de sempre: facerse para todos e
todas un humilde e valente servidor de vida.
Cando
cumpren co neno o rito da circuncisión, póñenlle o nome de Xesús, que quere
dicir “o que salva”, o salvador. A salvación de Xesús non foi unha cousa
máxica. Foi unha salvación traballada, sufrida, entrando nos problemas da
xente, nos problemas do pobo, facéndoos seus, alumeándoos coa súa fonda
solidariedade, radicada en Deus. Xesús farase así o gran servidor da paz no
nome do Deus da paz. E así nos quere a nós, os seus seguidores, homes e
mulleres de paz nun mundo sempre amigo de estar enredados en liortas e guerras.
Oración
Para empezar o ano
que nos non falte a fe
na túa presenza sólida ao noso lado, Señor,
que por algo es o Enmanuel,
o Deus connosco en todo momento.
Para empezar o ano
que non nos falte a esperanza
de que as cousas poden cambiar,
podémolas cambiar,
porque nos fixeches vigorosos/as
e a forza do teu Espírito vai sempre connosco.
Para empezar o ano
que non nos falte o amor,
lúcido, intelixente,
humilde, servidor,
para rodear con amor responsable
a quen de amor e servizos ande necesitado.
Acción
Entre
nós felicitámonos e desexámonos un ano bo. Igual é bo día o primeiro do ano
para marcarnos algún obxectivo de ben moi concreto, para o ano que empeza sexa
realmente bo para nós e para quen nos rodea.
Día 2 de xaneiro:
xoves da 2ª semana despois do Nadal
Evanxeo:
Xn 1,19-28
E este
é o testemuño de Xoán cando os xudeus lle mandaron de Xerusalén sacerdotes e
levitas onda el para lle preguntar:
—Ti
quen es?
El
declarou claramente:
—Eu
non son o Cristo.
Preguntáronlle:
—Entón,
quen es ti? Es Elías?
Contestou:
—Non
son.
—Es o
profeta?
Respondeu:
—Non.
Daquela
dixéronlle:
—E,
logo, quen es, para que lles poidamos dar unha resposta aos que nos mandaron?
Que dis de ti mesmo?
El
díxolles:
—Como
escribiu o profeta Isaías, eu son a voz do que clama no deserto: endereitade o
camiño do Señor.
Algúns
dos mandados eran fariseos e preguntáronlle:
—Entón
por que bautizas, se non es ti o Cristo nin Elías nin o profeta?
Xoán
respondeulles:
—Eu
bautizo con auga, mais entre vós está quen vós non coñecedes, o que ven detrás
miña, e eu non son merecente de lle desatar o amalló das súas sandalias.
Todo
isto pasou en Betania, ao oriente do Xordán, onde estaba Xoán bautizando.
Meditación
Volvémonos
ver con Xoán Bautista, ese personaxe tan especial e entrañable que nos
acompañou nos días previos á celebración do Nadal. Hoxe está aquí para dicirnos
que o anunciado xa chegou, está por aí entre nós, e igual nin o coñecemos,
porque anda con maneiras tan humildes, marxinais, que pouca xente repara nel.
Pero está. Xa chegou. Xoán invítanos a andar cos ollos ben abertos, co corazón
ben aberto, para podermos bater co el e recrearnos na súa humilde grandeza
servidora.
Xoán
tamén nos invita a que nos preguntemos: e quen son eu? Que levo no fondo de min
mesma? Que luces e sombras andan canda min? Que misión desempeño dentro da
comunidade da que formo parte? Que anuncio coa miña palabra, coa miña vida
sobre todo? En que son algo profeta? Cal é a tarefa que me propoño levar a cabo
neste ano que entra, estando ao lado deste Deus metido no mundo, que chamamos
Xesús?
Oración
Xesús,
tampouco eu non son merecente
nin de che desatar o amalló das túas sandalias,
pero aquí estou,
desexando acompañarte neste ano que entra.
No que poida, valla e saiba, conta comigo.
Acción
Párate
a pensar no que che gustaría facer neste ano que empeza, no que che gustaría
colaborar, ou medrar, ou a quen che gustaría acompañar especialmente, ou que
pobrezas che gustaría remediar. Poderás facelo só ou será ben que te unas a
outras persoas para o que queres conseguir?
3 de xaneiro:
venres da 2ª semana despois do Nadal
Evanxeo:
Xn 1, 29-34
Ao
outro día, Xoán Bautista viu a Xesús que viña cara a el e dixo:
—Velaí
o Año de Deus, o que arrinca o pecado do mundo! Este é de quen eu dixen:
"Despois de min vén un home máis importante ca min, pois existía primeiro
ca min". Eu non o coñecía, mais para iso vin eu bautizar con auga: para
mostralo a Israel.
E Xoán
seguiu testemuñando:
—Eu
vin o Espírito baixar do ceo como unha pomba e pousar enriba del. Eu non o
coñecía, pero o que me mandou bautizar con auga, díxome: "Cando vexas o
Espírito baixar e pousar sobre un, ese é o que bautiza co Espírito Santo".
E eu vino e dou testemuño de que este é o Fillo de Deus.
Meditación
Con
estas palabras o evanxelista Xoán fálanos do impacto profundo que Xesús causou
na xente que o coñeceu e tratou; vírono coma un home totalmente cheo do
Espírito de Deus, con capacidade para introducirnos a fondo no mundo do
Espírito, cun poder enorme para arrincar as raíces do mal asentadas no corazón
da xente e da sociedade, e ao tempo cunha mansedume impresionante, ata o punto
de que lle deron en chamar o "Año de Deus".
Para
coñecer a Xesús e a súa forza de renovación é necesario tratalo, intimar con el
orar con el e co seu Espírito. E cando intimamos con el e palpamos o
marabilloso que é, o normal será que, como a Xoán, nos saia da alma falar del,
compartilo coma o gran regalo que Deus nos fixo na nosa existencia. Oxalá todo
isto se cumpra en nós!
Oración
Grazas a ti, Xoán Bautista,
por ter compartido connosco
as excelencias de Xesús.
Grazas a todos os homes e mulleres
a través das cales nos chegou o coñecemento de Xesús.
Que saibamos entrar no mundo marabilloso de Xesús,
e o saibamos compartir coa xente nova da nosa xeración.
Acción
Polos
días do Nadal sempre nos vemos algo máis coa familia, cos amigos. Nas conversas
que se dan, non deixes de compartir nalgún momento a túa admiración por Xesús,
e o ben que che fai crer nel e seguir a súa maneira de pensar e de actuar.
4 de xaneiro:
sábado da 2ª semana despois de Nadal
Evanxeo:
Xn 1, 35-42
Ao
outro día estaba outra vez Xoán Bautista con dous dos seus discípulos e, vendo
pasar a Xesús, dixo:
—Velaquí
o Año de Deus.
Cando
os dous discípulos oíron o que Xoán dixera, foron detrás de Xesús. Volveuse
Xesús e, vendo que o seguían, preguntoulles:
—Que
buscades?
Eles
respondéronlle:
—Rabbí
(que quere dicir "mestre"), onde paras?
El
díxolles:
—Vinde
e veredes.
E eles
foron e viron onde paraba e quedaron con el aquel día. Era contra as catro da
tarde. Un dos dous que escoitaron a Xoán e seguiron a Xesús era André, o irmán
de Pedro. Vai e ao primeiro que atopa é a Simón, o seu propio irmán, e dille:
—Encontramos
o Mesías (que significa Cristo).
E
levouno onda Xesús. Ao velo, díxolle Xesús:
—Ti es
Simón, i fillo de Xoán, Ti haste chamar Kefas (que quere dicir Pedro).
Meditación
Chama
a atención o encanto que tiña Xesús; chamaba a atención desde o primeiro
momento, suponse que polo seu xeito de ser, de mirar, de falar, de vivir, de
atraer, de alentar á xente. Seguro que todas, todos, temos experiencia de algo
similar na vida, alguén que nos cativou e que se fixo moi significativo para
nós, alguén con quen nos compracía e comprace estar. Quen o viu e tratou, quen
se fixo compañeiro e amigo del así nolo
pinta. Ímolo coñecendo algo polo menos, como para poder dicir que si, que é
así, que a súa compaña pacifica e alenta, pecha feridas e abre camiños, disipa
escuridades e devolve alegrías.
Se
Xoán, André, Pedro e moitos máis naqueles tempos puideron gozar con esta
compaña de Xesús en carne viva, nós tamén o podemos facer no espírito, na fe.
Xesús está aquí disposto a acollernos, a integrarnos no grupo, a compartir
connosco os seus soños e esperanzas, e as forzas para podelas acadar.
Oración
Vinde e veredes,
pasade e entrade,
sentade e acougade,
falemos como amigas e amigos,
como irmás e irmáns, se queredes,
compartamos as nosas sombras e as nosas luces,
levantemos a ollada
cara ao mundo da xente máis fráxil,
falémonos,
escoitémonos,
calemos despois
deixando que o Espírito una
tanta dor e tanto gozo,
tanta desilusión e tanta esperanza.
No teu nome, Xesús.
Acción
Sería
estupendo que hoxe puideses invitar a alguén á túa casa, ou ir de invitada a
algunha outra casa, para tomar ou comer algo, para falar, para compartir algo a
fondo, para animarse e rir e suscitar esperanzas. E así vivir algo ao estilo de
Xesús.
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.