19 de xaneiro: Domingo 2º do Tempo Ordinario
Evanxeo: Xn 1, 29-34
Nunha ocasión, Xoán
Bautista viu a Xesús que viña cara a el e dixo:
—¡Velaí o Año de Deus, o
que arrinca o pecado do mundo! Este é de quen eu dixen: “Detrás miña vén un
home que pasa diante miña, pois existía primeiro ca min.” Eu non o coñecía mais
para iso vin eu bautizar con auga: para amosalo a Israel.
E Xoán seguiu
testemuñando:
—Eu vin o Espírito baixar
do ceo coma unha pomba e pousar enriba del. Eu non o coñecía, pero o que me
mandou bautizar con auga díxome: “Cando vexas o Espírito baixar e pousar sobre
un, ese é o que bautiza co Espírito Santo”. E eu vino e dou testemuño de que
este é o Fillo de Deus.
Meditación
As primeiras comunidades
cristiás deron en chamar a Xesús “Año de Deus”, porque vían nel a realización
histórica daquel personaxe do cuarto
canto do Servo do profeta Isaías (Is 52,15 – 53, 12), do que se afirmaba: “Foi
oprimido, foi aflixido, pero el non abriu a súa boca. Foi levado coma año ao
matadoiro e, coma ovella que vai ser rapada, permaneceu muda, non abriu a súa
boca” (v. 8). Claro que despois iso foise interpretando dunha maneira inxusta,
coma se Deus quixese que, para ser compensado polos pecados da xente, o seu
Fillo tivese que morrer sacrificado na cruz. Xesús foi, é Año de Deus porque,
coma o año, suxire tenrura, proximidade; porque transmite debilidade,
indefensión, coma as persoas máis débiles coas que el se identifica sempre;
porque non foi violento, máis ben un pacifista activo; porque por amor deu a
cara en servizo da xente máis pisada e marxinada por quen fose; porque foi
firme e resistente ata a morte, sen ceder no seu empeño, na súa paixón por
Deus, na súa paixón pola xente, e así abriu unha fonte de solidariedade que nunca
seca, e na que todo ser humano que o queira pode matar a súa sede de amor e de
servizo. Ademais, se recordamos esas coñecidas palabras do Papa Francisco que
di que os curas e bispos (e tamén os laicos/as, claro) teñen que ulir a ovella
(sinal de que alternan, conviven, comparten co pobo humilde e pobre), Xesús non
só uliu a ovella, senón que foi año, ovella, pois foi, viviu en todo coma un
pobre discutido, marxinado, ata a morte. É así o Xesús do que falamos, en quen
cremos, a quen seguimos na nosa comunidade cristiá?
Pero que significa iso de
bautizar ou ser bautizado no Espírito Santo, e non en auga, como facía Xoán
Bautista? Bautizarse en auga é un esforzo humano, Bautizarse en Espírito é un
don de Deus. Claro que o esforzo humano prepara o don de Deus. Bautizarse en
auga responde a un rito executado con control pola xente; bautizarse no
Espírito é expoñerse ao Vento de Deus que non sabes nin de onde vén, nin a onde
vai e te leva. Bautizarse en auga limpa por fóra; bautizarse no Espírito
penetra ata o máis fondo da nosa identidade persoal, para transformala ao nivel
fondo e limpo de Deus. Bautizarse en Espírito significa afogarse na propia
debilidade; bautizarse no Espírito é experimentar na debilidade o poderío do
amor, o poderío da cruz. Bautizarse en auga é converterse en repetidores/as
rutineiras do de sempre, do vello; bautizarse no Espírito é apostar pola
creatividade, polo novo, pola atención ao momento presente, por captar e
obedecer as voces que hoxe Deus está facendo oír no medio de nós para que non
durmamos na pereza, na apatía, na desgana. No seu día todos, todas nós fomos
bautizados; o noso bautizo vai connosco todos os días da nosa vida; facémolo
vivo ou morto, segundo decidamos; facémolo de auga ou de Espírito, segundo
decidamos tamén. Que estamos facendo da nosa condición cristiá? Que estamos
facendo das nosas comunidades cristiás? Non nos está invitando o Papa Francisco
a cousas dun bautismo no Espírito?
En cada Eucaristía
comungamos co “Año de Deus que quita o pecado do mundo”, e que pode revitalizar
a nosa condición cristiá, para facernos tamén xente que vive, loita, traballa,
ama, festexa, coida, serve, morre no Espírito.
Oración
Grazas, meu
Deus, polo teu fillo Xesús de Nazaré,
humilde e
inocente coma un año,
que anovaba co
Espírito todo canto vivía.
Grazas por
todos os homes e mulleres
que se deixan
coller e levar polo Espírito,
ata converterse
en sinais de esperanza,
en garantía de
mellora para o noso mundo.
Grazas por cada
un, cada unha de nós,
cando nos
deixamos recrear polo Espírito,
e atendemos os
seus berros, murmurios ou acenos,
que nos chaman
a nacer de novo nos ventos solidarios.
Grazas por
todas as persoas creadoras
de todos os
tempos,
que romperon as
rutinas do pensamento e das prácticas,
soñando algo
mellor para o corpo e para o espírito humano.
Grazas por toda
a xente cristiá
que se está
deixando levar
pola chamada á
renovación
que nos fai o
Papa Francisco,
e cre na forza
da cambio,
na alegría do
Evanxeo.
Grazas por toda
a xente soñadora,
que, vendo as
pobrezas que hai no mundo,
pensan,
móvense, actúan,
para que a
alegría volva a todos os fogares.
Grazas, meu
Deus, pola xente fiel, persistente,
que coa súa
fidelidade posibilita
proxectos de
paz e de solidariedade.
Acción
Durante esta semana na
Igrexa facemos un esforzo especial por progresar na unión con outras Igrexas
cristiás distinta da Católica. Se podemos, é ben que participemos nalgún dos
actos que se organizan con tal fin. A vontade de unión e de entendemento, aínda
con xente doutras relixións ou con xente non crente, é ben que sexa algo que
nos distinga a quen nos dicimos persoas seguidoras de Xesús.
20 de xaneiro: luns da 2ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 2, 18-22
Un día no que os
discípulos de Xoán e máis os fariseos gardaban o xaxún, viñéronlle preguntar:
Como é que mentres os
discípulos de Xoán e máis os dos fariseos gardan o xaxún, os teus non o gardan?
Xesús contestoulles:
—Pero, logo, poden os
compañeiros do noivo xaxuar mentes o noivo está con eles? Mentres teñan consigo
o esposo non poden xaxuar. Xa virá o día no que lles leven o esposo e daquela
si que xaxuarán.
Ninguén lle bota un
remendo de pano novo a un vestido vello, porque o novo tiraría polo vello e a
rachadura faríase máis grande. Tampouco ninguén bota viño novo en pelellos
vellos, porque o viño rebentaría os pelellos e perderíanse pelellos e viño. Xa
sabedes, a viño novo, pelellos novos.
Meditación
Para Xesús o importante
non era cumprir con normas relixiosas tales coma as do xaxún; para el o
primeiro, o máis importante, aquilo polo que de verdade había que preguntarse,
era se de verdade temos consideración, agarimo, servizo coa xente que nos
rodea, maiormente se é xente envolta en calquera debilidade. Para Xesús, aí é
onde se xoga o fundamental dunha persoa relixiosa. Porque tal como nos
relacionamos coa xente, así, no fondo, nos relacionamos con Deus.
As primeiras comunidades
cristiás deseguida tiveron claro que o de Xesús era coma un pano novo que non
se podía aplicar a un vestido vello, ou coma un viño novo que non era ben
vertelo en pelellos vellos. Cando de todo isto non nos estará pasando a nós
tamén? Canto nas nosas vidas cristiás, nas vidas das nosas comunidades cristiás
non se fixo xa un vestido vello, un pelello vello, que non aguantan a novidade
de Xesús? Cantas rutinas baleiras ocupan o lugar do fundamental na vida das
nosas parroquias?
Oración
Achégome a ti,
Xesús,
para aprender a
coñecerme,
para poder ver
canta rutina hai na miña vida relixiosa.
Porque, se
cadra,
doulle
importancia ao que non a ten,
e réstolla ao
que verdadeiramente a ten.
para poñer no
centro de todo o coidado da xente,
no nome de
Deus,
e así poder
avanzar polos teus camiños novos.
Achégome a ti,
Xesús,
ben sabes ti
que facer comigo.
Acción
Repasa as túas prácticas
relixiosas. Mira se hai algunha que esteas cumprindo por rutina. Mira se teñen
algo que ver ou non con iso de coidar de veras a xente e a nós mesmos no nome
de Deus. E limpa a túa vida de cousas sen xeito.
21 de xaneiro: martes da 2ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 2, 23-28
Un sábado cadrou que
pasaron Xesús e os seus discípulos por uns terreos sementados; os seus
discípulos, mentres ían de camiño, empezaron a arrincar espigas. Entón
dixéronlle os fariseos:
—Mira para aí, por que
fan o que non lles está permitido facer en sábado?
El respondeulles:
—Seica non sabedes o que
fixo David, cando el e máis os seus acompañantes se viron apurados e con fame?
No tempo do Sumo Sacerdote Abiatar entrou na casa de Deus e comeu o pan
ofrecido --pan que só podían comer os sacerdotes-- e repartiu incluso cos seus
compañeiros.
E concluíu:
—O sábado fíxose para o
servizo do ser humano, e non o ser humano para o servizo do sábado. Así que o
Fillo do Home é Señor incluso do sábado.
Meditación
Non entenden os fariseos
que os discípulos collan unhas espiguiñas de ao pé do camiño e as debullen para
matar un nada a fame; para eles era quebrantar o mandamento que prohibía
traballar en sábado. Noutros tempos tamén na nosa Igrexa había normas algo
semellantes. Hoxe xa non corremos tanto ese perigo. A práctica relixiosa
déixase de lado sen pega ningunha na maioría dos casos.
Por iso para nós o reto é
outro: como recuperar unhas boas prácticas relixiosas, esas que humanizan de
verdade, esas que están ao servizo da dignidade e da pacificación das persoas,
esas que nos axudan a vivir en comunidade, que nos fan xente atenta ás persoas
débiles e fracasadas, esas que nos axudan a recoñecer os erros sen fundirnos,
esas que nos animan a loitar contra quen quere facer das persoas uns monecos ao
mandado do consumo, esas que nos axudan a non rendernos coma paifocos ante unha
cultura do fácil, do rápido, do gustoso.
Oración
E ti, Xesús,
segues estando aí,
aprendéndonos a
criticar a relixión,
cando tamén nos
escraviza;
e aprendéndonos
a apegarnos de corazón
ao Deus da
vida,
que mira pola
nosa vida
como pai ou nai
amorosa e solícita.
Eu quero andar
canda ti, Xesús,
en fidelidade
fonda,
en liberdade
fonda.
Cólleme da man
e fagamos
xunt@s ese camiño.
Contigo ao
carón todo saíra ben.
Seguro.
Grazas.
Acción
Pensa de novo nas túas
prácticas relixiosas. Repara hoxe naquelas que máis che axudan a medrar como
individuo e como persoa comunitaria. Mira como as poderías mellorar, para que
de verdade se cumpra en ti iso de que o sábado está ao servizo das persoas e
non ao revés.
22 de xaneiro: mércores da 2ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 3, 1-6
Volveu entrar Xesús na
sinagoga e alí atopou un home que tiña a man tolleita. Toda a xente estaba
observando a ver se ousaba curalo en sábado, para o poderen acusar. Entón
díxolle Xesús ao home da man tolleita:
—Érguete e ponte no
medio.
E preguntoulle a eles:
—Que está permitido no
sábado: facer o ben ou facer o mal, salvar a vida ou deixar morrer?
Eles calaron. Xesús,
botándolles unha ollada chea de carraxe e tristura debido á dureza do seu
corazón, díxolle ao enfermo:
—Estende a túa man.
El estendeuna, e a man
curou. E xa ao saíren da sinagoga os fariseos empezaron a maquinar cos
herodianos no xeito de acabar con Xesús.
Meditación
Estamos outra vez ante un
caso no que os fariseos, xente moi relixiosa do tempo de Xesús, ven máis
importante cumprir certas normas relixiosas (non traballar en sábado, o seu día
santo) ca valerlle a unha persoa. Xesús rebelouse contra este tipo de
historias; non lle collía na cabeza que unha persoa relixiosa puidese pensar
así, por iso di o evanxeo que lles botou unha ollada chea de carraxe ou rabia e
tristura. Dáballe mágoa que alguén puidese entender e vivir dese xeito a fe en
Deus. A verdadeira fe sempre pon por riba de todo o ben da xente. A fe sempre
debe estar ao servizo da vida na xente. Que podemos aprender disto?
Xesús non disimula o seu
cabreo e tristura, ao contrario, maniféstao publicamente. Xesús era polémico
pola honra de Deus e polo ben da xente fráxil. E aqueles fariseos, no canto de
recapacitar, recoñecer os erros e cambiar, o que fan é confabularse con outros
para acabar con Xesús. Tamén isto é ben penoso; alguén alumeaba as súas
escuridades, pero eles non queren abrirse á luz. Que podemos aprender tamén
disto?
Oración
Ti, Xesús,
quéresme librar
dos perigos da relixión
abríndome os
ollos e o corazón
para poñer o
ben da xente por riba de todo.
Grazas, Xesús.
Ti, Xesús,
apréndesme a
cabrearme
e a manifestar
o meu cabreo
cando a
relixión lle faga trampas a Deus
e á xente máis
débil.
Grazas, Xesús.
Ti, Xesús,
chámasme
ao recoñecemento dos meus erros
cando alguén me
chama a atención
no nome de
Deus,
no nome da
xente máis necesitada
a quen Deus
defende por riba de todo.
Grazas, Xesús.
Acción
Pénsao. Que cres que
poderiamos facer e non estamos facendo as persoas crentes polo ben da xente
máis débil e necesitada que hai ao noso redor? Cres que poderías facer algo, en
por ti so ou uníndote a outras persoas? Faino.
23 de xaneiro: xoves da 2ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 3, 7-12
Un día foi Xesús cos seus
discípulos para a ribeira do mar, e seguiuno moitísima xente chegada de Galilea
e de Xudea. Ao oíren as cousas que facía, acudía a el unha morea de xente de
Xerusalén, de Idumea, da outra banda do Xordán e máis da comarca de Tiro e
Sión. El encargoulles aos seus discípulos que lle tivesen preparada unha
lanchiña para que a xente non se lle botase enriba, porque curara a tantas
persoas enfermas que todo o mundo o quería tocar para quedar así curadas das
súas doenzas. Mesmo os malos espíritos se prostraban ante el cando o vían, e
berraban:
—Ti es o Fillo de Deus.
Pero Xesús reprendíaos
severamente para que non o descubrisen.
Meditación
As cousas vanlle ben a
Xesús. A xente anda a moreas ao redor del; el ten un aquel especial para curar,
animar, alentar, motivar a aqueles homes e mulleres que andaban derreadas pola
vida, arrastrando tantas veces un corpo ferido e un espírito apoucado. Que é o
que estaba pasando? Era o Espírito bo de Deus que se facía presente naquel veciño aldeán? Como vivía Xesús todo
aquilo? Parece como se Xesús tivese as súas reservas con tanto éxito. Vivir
sensatamente nos éxitos é tan difícil como vivir os fracasos. E estes habían
chegar.
A vida das nosas
comunidades parroquiais non pasa, en xeral, polos mellores momentos. Entre nós
son agora multitudes as que parece que non queren saber nada da fe, da Igrexa,
e se van arredando dela. Por que pasa isto? Non ollemos para fóra, miremos para
a propia casa. Andamos no medio da xente, en contacto coas súas penas e
alegrías, como se ve que andaba Xesús, deixándose afectar por elas? Ofrecemos
limpamente o aire curador, liberador, que ofrecía Xesús?
Oración
Veño onda ti,
Xesús,
coas miñas
doenzas nas mans,
coas doenzas
tamén de moitos homes e mulleres
que ti coñeces
moi ben.
Veño esperando
contaxiarme de ti,
algo polo
menos;
contaxiarme da
túa curación, do teu alento;
e, se pode ser,
contaxiarme
tamén un pouquiño
da túa
marabillosa capacidade
de recuperar
corpos e ánimos
para a saúde,
para a esperanza.
Se puidera ser,
Xesús!
Canto me
gustaría!
Acción
Se estás pasando por unha
enfermidade corporal ou por un mal momento de ánimos; se na túa comunidade
cristiá as cousas non van ben; se na túa asociación, sindicato ou partido
político as cousas se torcen,
preséntalle todo iso a Deus na túa oración, e compárteo tamén con algunha
persoa que te poida alentar. Tamén podes visitar algunha persoa enferma para
confortala algo.
24 de xaneiro: venres da 2ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 3, 13-19
Unha vez subiu Xesús ao
monte, chamou a quen el quixo e xuntáronse con el. Logo nomeou doce para que o
acompañasen e para envialos a predicar con poder de botar os demos fóra.
Estes foron os doce que
nomeou Xesús: Simón, a quen lle puxo de nome Pedro; Santiago, o fillo de
Zebedeu e máis seu irmán Xoán, aos que lles puxo de sobrenome Boanerxes, que
quere dicir "fillos do trono"; André e Filipe, Bartolomeu e Mateu,
Tomé e Santiago, o fillo de Alfeu, Tadeu e Simón o Zelota, e Xudas Iscariote, o
traidor.
Meditación
A xente do pobo dos tempos
de Xesús estábao pasando moi mal, e a vida relixiosa, tal como a levaban, pouco
lles valía. Hoxe, sen ser nin moito menos os que peor o pasamos no mundo, tamén
nós temos problemas, no campo dun xeito moi particular: pouca xente, xente
maior, aldeas despoboadas, parroquias que se quedan sen cura e sen vida
parroquial tanto nos camiños e nas terras, como nas mesmas igrexas. Que facer?
Que podemos facer na comunidade cristiá da que formamos parte? Que nos
ofrecería Xesús se estivese hoxe aquí connosco?
Xesús non era daqueles
que se laian sen facer nada. Diríanos: xuntádevos, precisamente porque sodes
pouc@s e vell@s, coidádevos, mimádevos, alentádevos, non digades nada, non
fagades nada que roube a paz e os ánimos, apuntádevos a todo o que sexa común, gustade
o bo que é vivir en irmandade, xuntádevos nunha cociña, nun camiño, no adro da
igrexa, na mesma igrexa, contádevos as cousas entre vós, contádelle as vosas
vidas a Deus con confianza, escoitade tamén o que el vos diga. E eu estou no
medio de vós, dinos Xesús. Para iso todas, todos valedes, dinos Xesús: a
Visita, o Maxín, o Santiago, a Carme, o Manolo, a Delia, ...
Oración
Que te sintamos
vivo no medio de nós, Xesús,
chamándonos
polo nome para facer pobo,
espelindo en
nós a esperanza
e converténdoa
en cousas de unión ao teu redor.
Acción
Seguramente na túa
parroquia ou pobo estanse levando a cabo cousas de unión, relacionadas ou non
coa vida relixiosa. Apúntate. A parroquia necesita de ti para seguir sendo unha
parroquia viva.
25 de xaneiro: sábado da 2ª semana do Tempo
Ordinario, festa da conversión de S. Paulo
Evanxeo: Mc 16, 15-18
Díxolles Xesús aos seus
discípulos:
—Ide polo mundo enteiro
anunciando a Boa Nova a toda a creación. Quen crea e se bautice, salvarase;
quen non crea, condenarase. As persoas que crean irán acompañadas destes
sinais: no meu nome botarán demos, falarán linguas novas; collerán serpes coas
mans e, se chegan a beber algún veleno, non lles fará mal ningún; imporanlles
as mans aos enfermos e estes curarán.
Meditación
Paulo cambiou na noite
para a mañá, pasou de ser un perseguidor das persoas que se dicían cristiás e
converterse nun namorado de Xesús e a falar del en todo momento e lugar. Todo
isto cóntase no libro dos Feitos dos Apóstolos cunha linguaxe algo milagreira,
pero o certo é que Paulo vese iluminado, cae na conta do significado da persoa
de Xesús, dedica un tempo a contrastar e madurar a súa experiencia, e logo
dedica a súa vida a espallar o nome de Xesús. Algo marabilloso, pero dentro da
normalidade de calquera vida humana. Por iso tamén nós podemos aspirar a esa
iluminación que o Espírito facilita gratuitamente.
Os sinais das persoas
crentes das que fala o Evanxeo poden entenderse así: loitarán contra todo o que
destrúa e rebaixe a xente; o seu falar é un falar que sabe a novo, a
alternativo, a soños creativos; son ousados, non se encollen ante as
dificultades máis bravas; teñen capacidade para pasar por horas escuras sen
fundirse; teñen vida, forza, e capacidade de transmitila a quen dela carecen.
Oración
Grazas por
Paulo, meu Deus,
grazas por
todas as persoas honestas;
grazas pola
xente que actúa conforme ás súas conviccións;
grazas polas
persoas abertas ao Espírito,
e capaces, polo
tanto, de renunciar ao que crían sagrado;
grazas pola
xente que cambia,
de coherencia
en coherencia;
Grazas polo teu
Espírito, meu Deus,
capaz de facer
en nós cousas marabillosas.
Acción
Paulo estaba obcecado,
cego, coa súa maneira de entender a Deus. Logo cambiou. Non estarás tamén ti
obcecado, cego, nalgunha cousa relixiosa ou non relixiosa? Non te estarás
resistindo á luz do Espírito, que é sempre vivo, creativo, innovador?
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.