16 de febreiro: domingo 6º do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 5, 17-37
Naquel tempo dixo Xesús:
—Non pensedes que vin
abolir a Lei e os Profetas; non vin para abolir, senón para dar cumprimento.
Porque vos aseguro antes pasarán o ceo e máis a terra que deixe de cumprirse
ata a derradeira letra ou til da Lei. E quen falte a un destes mandamentos máis
pequenos e así llelo ensine a facer aos outros será declarado o máis pequeno no
reino dos ceos; pero quen os cumpra e ensine será declarado grande no reino dos
ceos. Porque vos aseguro que se a vosa xustiza non é maior cá dos letrados e
fariseos, non entraredes no reino dos ceos.
Tedes oído que se lles
dixo aos vosos devanceiros: Non matarás, e quen mate será reo ante o tribunal.
Pero eu dígovos: Todo o que se enrabeche co seu irmán será reo ante o tribunal;
quen o alcume será reo ante o Sanedrín, e quen o aldraxe será reo do lume do
inferno.
Se ao presentares a túa
ofrenda no altar te acordas entón de que o teu irmán ten queixas contra ti,
pousa a ofrenda alí mesmo diante do altar, vaite primeiro reconciliar co teu
irmán e logo volve a presentar a túa ofrenda.
Ponte de acordo canto
antes co teu preiteante mentres ides de camiño, non sexa que te entregue ao
xuíz, o xuíz ao garda e te boten na cadea. Ten por seguro que non sairás de alí
ata que deas pagado o derradeiro céntimo.
Tedes oído que se dixo:
Non cometerás adulterio. Pois eu dígovos: Todo aquel que mira a unha muller
casada con desexo, xa cometeu adulterio no seu corazón.
Se o teu ollo dereito che
é ocasión de pecado, arríncao e tira con el; que máis che vale que se perda un
dos teus membros e non que te boten todo enteiro no inferno. Se a túa man
dereita che é ocasión de pecado, córtaa e tira con ela lonxe de ti; que máis
che vale que se perda un dos teus membros e non que te boten todo enteiro no
inferno.
Ténsevos dito: Quen
repudie a súa muller, déalle acta de repudio. Pero eu dígovos: Todo o que
repudia a súa muller, fóra o caso de estaren malvivindo, expona a ser adúltera
e o que case cunha repudiada comete adulterio.
Tamén tedes oído que se
lles dixo aos devanceiros: Non xurarás en falso e cumprirás as promesas feitas
con xuramentos ao Señor. Pero eu dígovos: Non xuredes nunca; nin polo ceo, que
é o trono de Deus; nin pola terra, que é escano dos seus pés; nin por
Xerusalén, que é a cidade do gran rei. Tampouco xures pola túa cabeza, porque
nin sequera lle podes virar branco ou negro un só pelo. Falade, logo, deste
xeito: “Si”, cando é si; “Non”, cando é non; e todo o que pase de aí vén do
Malo.
Meditación
En concreto o evanxeo de
hoxe co evanxeo do domingo que vén compoñen unha parte significativa dese
Sermón do monte, na que se contrasta a maneira de entender certas
"prácticas" da tradición relixiosa xudía, coa maneira como Xesús e os
seus seguidores e seguidoras foron entendendo esas mesmas prácticas.
En xeral, o estilo de
Xesús consiste en non limitarse a un cumprimento simple da norma, co que quedar
xa moi tranquilos/as, senón en introducirse na fondura do sentido da norma,
para descubrir e vivir a súa riqueza; non é tan doado, pero é moito máis
gratificante, máis enriquecedor, introdúcenos con fondura no precioso mundo do
propio corazón, da propia persoa, das relacións entre as persoas, das relacións
co funcionamento social, e polo tanto tamén no mundo da experiencia de Deus na
nosa vida.
Así matar pode ser
simplemente matar, quitarlle a vida a outra persoa, o cal non se nega; pero,
por exemplo, matar é tamén insultar, violentarse co irmán/á, denigrar,
ningunear, achicalo, fundilo, quitarlle o gusto pola vida, metelo en espazos de
marxinación económica ou social, privalo de alegría, de esperanza, etc...
Cantas veces cos nosos comportamentos entramos nestas cousas! Non era o mesmo
Papa Francisco o que nos dicía que este sistema capitalista, tal como se está
instalando entre nós, é asasino, mata a xente? Todas estas cousas entran dentro
do non respectar a vida da xente; para
Xesús a honra e o culto debido a Deus debe empezar por un exquisito coidado das
nosas relacións co próximo; senón, o culto non vale para nada, e mesmo se pode
converter nun insulto a Deus.
Na Eucaristía celebramos,
agradecemos o Espírito co que Xesús desenvolveu a súa vida toda, e así
alentámonos para orientar e dinamizar co seu Espírito todas as circunstancias
da nosa vida.
Oración
Non, non,
a lei non
chega,
o seu estrito
cumprimento non é a medida.
Debaixo do
mandado,
máis aló do
mandado,
cumprido ou non
cumprido,
está a vida,
está un ser
humano
co seu misterio
de vida e morte,
de excelencia e
de miseria,
que cómpre
escoitar e respectar,
valorar,
sen condenar.
Non, non,
a lei non
chega,
nin o seu
exquisito cumprimento.
Máis aló da lei
e das súas
pautas precisas
sempre está o
mellor,
o máis nobre do
mundo;
está cada un,
cada unha de nós,
cos seus
repregues íntimos,
coas súas
capacidades ilimitadas,
co seu corazón
alerta ou enconicado,
onde se xoga a
fermosura da vida,
o encontro coa
inocencia,
a comuñón limpa
co propio ser,
aberto ao
próximo sen lindeiros,
asentado en
Deus,
con paz,
sen medo.
Non, non,
a lei non
chega,
mesmo pode
afogarte, destruírte.
Non, non,
a lei non
chega.
Dínolo Xesús,
sabedoría de
Deus,
que nos
ensancha a vida e nola aleda.
Acción
Na sociedade civil e
tamén na Igrexa seguimos tendo leis, normas, deberes, que regulan e humanizan a
convivencia: laborais, contributivas, asociativas, eclesiais… ¿Con que
actitude, con que espírito nos situamos ante elas?
17 de febreiro: luns da 6ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 8, 11-13
Unha vez uns fariseos
saíronlle ao paso e metéronse a discutir con el. Para probalo, pedíronlle un
sinal do ceo. El deu un profundo suspiro e dixo:
—Por que esta clase de
xente reclama un sinal? Pois asegúrovos que a esta xente non se lle dará sinal
ningún.
Así deixounos, volveu
embarcar e foise para a outra banda do lago.
Meditación
A todo o mundo nos gustan
moito as cousas evidentes, ter probas de todo, que todo estea garantido,
asegurado, para podermos dar un paso cara a diante. E haberá cousas nas que
sexa necesario que isto sexa así. Pero hai cousas moi importantes para as
persoas, quizais as máis importantes, nas que temos que andar, vivir sen
probas. Polo menos sen esas probas do dous máis dous son catro. E non queda
outra que arriscarnos, aventurarnos, fiarnos de nós mesmos e das persoas coas
que se nos propón levar a cabo algo.
Pásanos cando nos
namoramos e decidimos compartir a vida cunha persoa. Pásanos cando optamos por
unha profesión e non por outra. Pásanos cando eliximos amigas e amigos. Pásanos
cando pensamos en ter un, dous, tres fillos ou fillas. Pásanos tamén, sobre
todo, cando comprometemos a nosa vida con Deus, con Xesús, nunha comunidade
cristiá. Non é que non haxa sinais da bondade, da verdade diso que escollemos,
pero é necesaria tamén a fe, a confianza, o aventurarnos cunha proposta de vida
que en principio nos enche e ilusiona. Isto pode ser o máis duro dun home ou
dunha muller libre, ter que escoller cun aquel de inseguridade, pero é tamén o
máis fermoso que temos. Por iso Xesús suspiraba, entre canso e aleuto, pola
insistencia daquela xente relixiosa que todo o quería resolver a base de
probas. E a proba éraa el mesmo, a proba tíñana diante dos ollos.
Oración
Grazas, Xesús,
porque me invitas
a ser persoa
humilde
que non
pretende controlalo todo;
a ser persoa arriscada
que se fía da
vida, da xente, de ti;
a ser persoa
espelida, de fe,
capaz de
descubrir nas cousas todas da vida
sinais da túa
presenza calada e vigorosa.
Grazas, Xesús,
que sexa algo bo discípulo teu.
Acción
Pensa nalgún aspecto da
túa vida no que tiveses que aventurarte sen ter probas contundentes. Que supuxo
para ti, en que te fixo medrar?
18 de febreiro: martes da 6ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 8, 14-21.
Os discípulos esqueceran
levar pan e non tiñan máis ca un bolo na barca. Xesús recomendoulles:
—Tende coidado e
gardádevos do fermento dos fariseos e de Herodes.
Pero eles latricaban
entre si: "o caso é que non temos pan".
Xesús decatándose
díxolles:
—Como! Así que estades a
falar de que non tendes pan! Seica non acabades de entender, nin caedes na
conta do que quero dicir? Tan cegos estades? Tendes ollos e non vedes; oídos e
non oídes? Xa non vos acorda cantas cestas de sobras recollestes, cando
repartín cinco bolos de pan entre cinco
mil persoas?
Contestaron:
—Foron doce.
—E cando repartín sete
bolos entre catro mil, cantas cestas recollestes?
Responderon:
—Recollemos sete.
E concluíu:
—E logo aínda non
comprendedes?
Meditación
Do milagre da abundante
comida para todo o mundo, grazas ao xeneroso compartir do pouco que había coa
bendición e o empuxe de Xesús, os discípulos só se quedaron coa cousa de que
encheran a barriga. Non entendían ese nova urxencia de Deus de entrar en camiños
comunitarios, nos que o de cada persoa entra en todo a formar parte dun
proxecto común de comunidade, de pobo, para que ningunha persoa quede excluída
en nada.
E como non entendían iso,
cando Xesús lles fala do fermento dos fariseos e de Herodes, non comprenden que
os está avisando doutra maneira vella de entender a Deus e a vida que exclúe a
xente, ben desde a forza do poder asoballante, ben desde unhas normas
relixiosas frías que secan o corazón e marxinan as persoas. Pero isto non
entraba aínda dentro das preocupacións dos seus discípulos.
Oración
Xesús,
velaquí a miña
ollada,
para que ti a
limpes
e así poida ver
a fondura
de todo canto
ti vives e anuncias.
Velaquí o meu
corazón,
para que rompas
as súas estreituras
e o fagas capaz
de incluír e abrazar,
de atender e
servir
sen límites.
Algo coma ti,
Xesús.
Acción
Por razón das túas ideas
relixiosas ou políticas, polos teus prexuízos sociais, estás excluíndo,
apartando da túa vida a algunha persoa? Estala marxinando? A túa fe lévate a ser
máis egoísta ou máis comunitario? Pénsao e, se cres necesario cambiar, faino.
19 de febreiro: mércores da 6ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 8, 22-26
Nunha ocasión Xesús e as
persoas que canda el andaban chegaron a Betania. Trouxéronlle un cego e
pedíanlle que o tocase. El, collendo o cego pola man, sacouna para fóra da
aldea; botoulle cuspe nos ollos, estendeu as mans sobre el e preguntoulle:
—¿Ti ves algo?
El, que comezaba a
albiscar algo, dixo:
—Vexo xente, aínda que me
parecen árbores que andan.
Púxolle outra vez as mans
nos ollos; entón empezou a enxergar ben; estaba curado e vía todo claramente.
Logo mandouno para a casa dicíndolle:
—Nin tan sequera entre na
aldea.
Meditación
En si o relato é unha
sinxela e excelente parábola dos procesos de cambio que se poden dar nas nosas
vidas, cando nos aproximamos a Xesús e nos deixamos tocar polo seu espírito,
nós que agora non podemos ser tocados polo seu mesmo corpo. Achegarse a Xesús,
frecuentemente co apoio doutras persoas que teñen experimentado a súa fonda
humanidade afincada en Deus, deixar que te colla pola man, deixarse acompañar
por el; deixar que che toque coa súa palabra, co seu espírito; ver como os
ollos se che abren, como te vas vendo a ti mesmo e a demais xente doutra maneira:
todo o mundo como algo amable, digno de ser amado e coidado; ver como a vista
se che ilumina, para verte a ti mesma a fondo, na túa humildísima dignidade en
Deus, para ver tamén así a toda a creación, a toda a xente; sen disimular
sombras e carencias, pero todo iluminado polo agarimo, a forza e a esperanza de
Deus. E vivilo todo coa máxima humildade, non atopando nunca razón para verte
por enriba de ninguén. Simplemente irmán, irmá absoluta.
Oración
Grazas, Xesús,
polas persoas e
circunstancias da vida
que me
permitiron achegarme a ti.
Grazas pola túa
presenza en min,
pola túa
palabra, polo teu espírito,
que pouco a
pouco me foron abrindo
os ollos do
corpo e da alma,
para verme e
ver a realidade toda
con ollos
humildes de irmán.
Grazas porque
non desistes
e segues ao meu
carón
para completar
a túa obra.
Grazas, Xesús,
ti es a man de
Deus na miña vida.
Acción
Podemos reparar hoxe nas
nosas propias mans. ¡A cantidade de cousas boas, animadoras, alentadoras, que
podemos facer con elas! Témolo en conta, sobre todo cando estamos coa xente.
20 de febreiro: xoves da 6ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 8, 27-33
Unha vez ía Xesús cos
seus discípulos cara ás aldeas de Cesarea de Filipo, e polo camiño
preguntoulles:
—¿Quen di a xente que son
eu?
Eles responderon:
—Algunhas persoas din que
es Xoán Bautista; outras, que Elías; e outras, que algún dos profetas.
El preguntoulles a eles:
—E vós ¿quen dicides que
son?
Respondeu Simón Pedro:
—Ti es o Mesías.
E prohibiulles dicir nada
a ninguén.
Entón empezou a
adoutrinalos con toda claridade acerca de que era preciso que o Fillo do home
padecese moito e que o rexeitasen os anciáns, os sumos sacerdotes e máis os
letrados; que o ían matar e que aos tres días había resucitar.. explicoulles
isto con toda claridade. Entón Pedro, colléndoo á parte, empezou a rifarlle.
Pero Xesús, volvéndose cara aos discípulos, reprendeuno:
—¡Arreda de min Satanás,
que ti non te me deixar guiar por Deus, senón polos criterios humanos!
Meditación
Cantas veces nos pasa a
nós coma a Pedro! Pretendemos ditarlle a Deus os nosos camiños, as nosas
maneiras de ver a realidade, de ver a xente, e as maneiras de estar ante a
realidade, ante a xente. E case sempre as nosas maneiras son maneiras de poder
e non de servizo, de éxito rápido e non de paciente resistencia, de arrimarnos
á xente de carto e de poder e non á xente vulnerable. Polo visto, en movementos
relixiosos americanos, do norte e do sur, que non son católicos, pero que se
din cristiáns, é corrente despedirse dicíndose a palabra “bendicións”, no canto
de dicir “adeus” ou “ata logo”; pero a tal palabra quere dicir éxitos,
riquezas, postos importantes, triunfo, etc. E, claro, como o éxito e as
riquezas normalmente arriman a quen xa as ten, daquela chegamos á conclusión perversa
de que é a xente rica a que ten acceso a Deus e goza das súas bendicións. Nós
non temos costume de despedirnos con esa palabra e con esas intencións, pero no
fondo ¿non estamos tocados, feridos, polo mesmo espírito mundano?
Oración
Que o teu
Espírito, Xesús,
me limpe a
mente e o corazón,
me abra os
ollos do corpo e do espírito
para ver as
cousas como ti as ves;
e guíe a miña
fe, a miña vida relixiosa
polos mesmos
camiños de servizo
polos que ti
andaches.
Que o teu xeito
de ser e de vivir
prenda firme na
nosa comunidade cristiá,
na nosa Igrexa
toda.
Acción
Para non facer como
Pedro, sempre que nos dispoñamos a levar a cabo algo como persoas cristiás ou
como comunidade cristiá, podiámonos preguntar: ¿e isto cadra coas maneiras que
Xesús tiña de pensar e de actuar?
21 de febreiro: venres da 6ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 8, 34—9,1
Nunha ocasión Xesús
chamou a xente onda os seus discípulos e díxolles a todos:
—Se alguén quere vir
comigo, que renuncie a si mesmo, cargue coa súa cruz e que me siga. Pois o que
queira poñer a salvo a súa vida, perderaa; pero quen perda a súa vida pola miña
causa e pola do Evanxeo, ese poñeraa a salvo. Pois, ¿de que lle serve ao ser
humano gañar o mundo enteiro, se perde a súa vida? E ¿que pode dar un ser
humano por recobrar a súa vida? Porque quen se avergonce de min e das miñas
palabras, nesta xeración idólatra e pecadora, tamén o fillo do Home se
avergonzará del, cando veña na gloria de seu Pai entre os santos anxos.
E engadiu:
—Tende por seguro que
algúns dos aquí presentes non han morrer sen veren antes chegar o reino de Deus
con gran poder.
Meditación
Ter vida ou non ter vida.
Salvar a vida ou perder a vida. ¿En que consiste iso? ¿Como se consegue iso? O
primeiro instinto lévanos a pensar que un ten e conserva a vida na medida en
que se enche de medios e recursos, para poder gozar, para ter múltiples
satisfaccións, desentendéndose do que aconteza ao seu redor. Descansa e a
vivir, como dicía o home rico da parábola. Ese primeiro instinto é cativador,
porque ten algo de verdade. Pero, a lo menos para quen olle a vida con algo de
fondura –e Xesús sempre así o facía--, ese primeiro instinto leva moita trampa
consigo. Somos feitura de familia, de grupo, de pobo, de comunidade, e soamente
cando respondemos á chamada da comunidade, do común, nos atopamos realmente coas
fontes da nosa felicidade, da nosa vida. Así, dar, compartir a vida e todo o
que a enriquece é a principal maneira de ter vida.
Oración
Grazas, Xesús,
por me dar
sentido común,
por me levar da
man
ata as fontes
da vida feliz.
Que nunca me
avergonce de ti.
Que me fíe de
ti, Xesús,
que saiba
apostar diariamente
por esa maneira
túa sorprendente
de encherme de
vida
compartindo
vida.
Así, ata a vida
eterna.
Acción
Hoxe podemos facer
expresamente algunha práctica de compartir vida con alguén: palabra, tempo,
convencementos, cartos, alegrías, esperanzas, penas… Para ir experimentando en
propia carne a verdade do que Xesús propón.
22 de febreiro: Festa da Cátedra de San Pedro
Evanxeo: Mt 16, 13-19
Nun ha ocasión, cando
Xesús chegou á comarca de Cesarea de Filipo, preguntoulles aos seus discípulos:
—¿Quen di a xente que é o
Fillo do home?
Eles responderon:
—Unhas persoas din que é
Xoán Bautista; outras, que Elías; outras, que Xeremías ou algún dos profetas.
Insistiu Xesús:
—E vós ¿quen dicides que
son eu?
Respondeulle Simón Pedro:
—Ti es o Mesías, o Fillo
do Deus vivo.
E Xesús contestoulle:
—Ditoso ti, Simón fillo
de Xonás, porque iso non cho revelou ninguén de carne e sangue, senón meu Pai
que está no ceo. E eu asegúroche que ti es Pedro, e sobre esta pedra vou
edificar a miña Igrexa; e o poder do inferno non a derrotará. Dareiche as
chaves do reino dos ceos; todo o que ates na terra ficará atado nos ceos, e
todo o que desates na terra, ficará desatado nos ceos.
Meditación
Lemos o mesmo evanxeo de
onte, só que neste caso segundo conta a escena o evanxelista Mateu, que subliña
o papel de Pedro na Igrexa, cousa que nin Marcos nin Lucas comentan. A versión
de Mateu cadra ben coa festa de hoxe titulada “Cátedra de san Pedro”; é dicir,
que celebramos o servizo de orientación, de alento e de unidade co que cumpre o
Papa de Roma para ben de toda a Igrexa. Segundo comentamos onte, tamén aquí
temos o perigo de entender as cousas con criterios humanos e non segundo o
pensar e querer de Deus; moitas veces o Papa exerceu como un soberano, créndose
o dono do mundo, o que o sabía todo, o que podía falar do divino e do humano
sen ningún risco de equivocación. Grazas a Deus, actualmente temos un Papa que,
seguindo tamén pasos doutros Papas, intenta facer do seu cargo un verdadeiro
servizo á Igrexa e ao mundo. Ben é que o escoitemos con corazón de
discípulos/as, que lle agradezamos o seu traballo e que o sosteñamos co noso
afecto e coa nosa pregaria; e, se algunha vez o consideramos necesario, tamén
coa nosa contribución crítica, humilde e respectuosa.
Oración
Dámosche
grazas, Deus noso,
por todo o teu
pobo santo,
no que prendeu
a semente do Evanxeo de Xesús.
Dámosche grazas
polos homes e
mulleres que ao longo dos séculos
exerceron
diferentes liderados na Igrexa,
e, como bos
camareiros e camareiras túas,
nos foron
servindo as túas viandas,
para sermos
fortes na fe, na esperanza, no amor.
Dámosche grazas
polo Papa de Roma,
que quere ser
servidor dos teus servidores e servidoras.
Que o poder
nunca nos corrompa, Deus noso,
que o poder
nunca corrompa a túa Igrexa!
Acción
A Igrexa grande, a
comunidade cristiá da que formas parte é cousa de todas e todos. ¿Participamos
nela, asumimos tarefas nela? ¿Non nos deixan facelo? ¿Reivindicamos ese dereito
e ese deber?
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.