25 de
agosto: domingo 21 do Tempo Ordinario
Evanxeo: Lc 13, 22-30
Nunha ocasión
atravesaba Xesús vilas e aldeas ensinando, camiño de Xerusalén. Unha persoa
preguntoulle:
—Señor, ¿e logo
son poucas as persoas que se salvan?
El
respondeulles:
—Loitade para
entrardes pola porta estreita, porque vos aseguro que moitos intentarán entrar
e non poderán. Despois que o dono da casa peche a porta e empecedes os de fóra
a petar nela dicindo: “Señor, ábrenos”, el responderá: “Non sei quen sodes”.
Entón empezaredes a dicir: “¡Se nós comemos e bebemos contigo e ti ensinaches
polas nosas rúas!” El repetirá: “Non sei quen sodes. Arredade de min os que
practicades a inxustiza!”.
Daquela habedes
chorar e hanvos renxer os dentes, cando vexades que Abraham, Isaac, Xacobe e
todos os profetas están no reino de Deus, e que a vós vos botan para fóra. E
chegarán de Oriente e Occidente, do norte e do sur a sentar na mesa do reino de
Deus. Si, hainos que son últimos e serán os primeiros, e hainos primeiros que
serán os derradeiros.
Meditación
Xesús vennos a
dicir que moitas veces persoas que nos parece que non están próximas a Deus,
nin á Igrexa, nin ao Reino de Deus, en realidade son as que máis dentro del
están, as que máis reciben o beneplácito por parte de Deus. E, ao revés, tamén
nos advirte que moitas veces xente que se pode crer moi amiga de Deus, moito de
Igrexa, moi metida no Reino de Deus, á hora da verdade están máis ben fóra, e
todo porque non se deixan cuestionar polo que pasa no mundo. O Papa Francisco,
nunha entrevista na TV brasileira “O globo”, dicía que mentres un neno ou nena
estea morrendo de fame no mundo, as relixións, todas as relixións, calquera
relixión, non podiamos durmir, nin rezar, nin vivir tranquilas, como non sexa
implicándonos a fondo para que iso deixe de suceder.
E quen di un
neno/a morrendo de fame no mundo, pode dicir tamén un neno/a sen cobertura
social en España, tendo que ir comer de misericordia; pode dicir tamén un
neno/a sen escola, sen menciñas; pode dicir un velliño/a sen coidados e
recoñecementos, pode dicir unha familia desafiuzada por efecto dos mecanismos
perversos do capital, pode ser unha
muller abusada, discriminada na sociedade, na Igrexa; pode dicir unha persoa
alcohólica ou drogodependente que recibe desprezos e non acompañamento e
coidados cara á rehabilitación; pode dicir nenos/as, mozos/as deixadas/os da
man de Deus na súa boa formación, con caprichos, mimados/as, consentidos/as, co
que se lles poñen as bases seguras dunha vida infeliz, etc.
Realmente, como
dicía Xesús, a porta é estreita, ser persoa solidaria e soñadora ao pé de Xesús
todos, todas o podemos facer, porque vai nos nosos mesmos xenes humanos.
Oración
Loitade,
loitade,
loitade para
entrar pola porta estreita,
porque a proposta
é maior, pero non doada:
deixarte amar
ata perderte en quen te ama,
amar ata
perderte en quen ti amas,
baleiro e
plenitude ao mesmo tempo,
Deus e a xente
no mesmo abrazo sen fin
nas pequenas
apertas cotiás que poden construír a túa vida.
Loitade,
loitade,
loitade, que a
porta é estreita;
pero confiade,
non ides sos,
non ides soas,
estades
arroupadas por milleiros, millóns, de irmáns e irmás,
a comunidade vai
convosco,
eu mesmo vou
convosco,
eu nunca nos
deixo da miña man.
Acción
Seguro que en máis
dunha cousa de vida somos algo lacazáns, preguiceiros, nugallás. Por empezar
por algo, podemos escoller un campo no que o esteamos sendo e ver a maneira de
dar un paso cara o estilo vivo de Xesús. Iranos mellor, seguro.
26 de
agosto: luns da 21ª semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 23, 13-22
Nunha ocasión
dixo Xesús:
—Ai de vós,
letrados e fariseos hipócritas, que lles pechades á xente o reino dos ceos! Nin
entrades vós nin deixades entrar a quen o intenta. Ai de vós, letrados e
fariseos hipócritas, que percorredes mar e terra para conseguir un prosélito, e
cando o conseguides, facédelo fillo da perdición o dobre ca vós! Ai de vós,
guías cegos, que dicides: “Se alguén xura polo templo, non pasa nada; pero, se
xura polo ouro do templo, fica obrigado”. Parvos e cegos! ¿Qué é máis
importante, o ouro ou o templo que consagra o ouro? E tamén: “Se alguén xura
polo altar, non pasa nada; pero, se xura pola ofrenda que está enriba do altar,
fica obrigado”. Cegos! ¿Qué é máis importante, a ofrenda ou o altar que
consagra a ofrenda? Quen xura polo altar, xura por el e máis por todo o que hai
enriba del; e quen xura polo templo, xura por el e máis por Aquel que o habita;
e quen xura polo ceo, xura polo trono de Deus e máis por Aquel que está sentado
nel.
Meditación
Posiblemente nos
soen a cousas raras estas criticas ao comportamento dos letrados e fariseos:
xurar por tal, xurar por cal, qué era o máis importante, qué era o menos.
Podémolo resumir dicindo que, ao que se ve, era xente que se enredaba cegamente
en moitas cousas sen importancia da doutrina, e esquecía o fundamental, que era
o respecto profundo por Deus e o respecto profundo pola xente que o fai
presente entre nós.
Dous mil anos
despois podemos seguir nós coas mesmas andrómenas; debatemos ás veces sobre
detalles da vida relixiosa, do culto, da doutrina: se o mal, o demo, anda por
aí como tal demo, ou non; se é necesario confesar os pecados a un cura, coma
sempre, ou non; se debemos recibir a comuñón na lingua ou na man, se o cura
debe andar vestido normal ou con “tirita” etc. Cantas veces facemos da vida
cristiá un xogo de debates absurdos, que non levan a nada. E deixamos de lado o
que todos ben sabemos que é fundamental: andar con confianza, humildade,
xustiza e rectitude diante de Deus, e mirar polo ben da xente como miramos polo
noso mesmo ben.
Oración
Veño onda ti,
Xesús,
para que me
limpes a ollada,
para que me
laves a intención e o corazón.
Quero atinar co
que é realmente bo
para min, para a
miña xente,
para toda a
comunidade, para todo o pobo.
Quero investir o
meu tempo, a miña ansia
no que realmente
me faga persoa sa,
me axude a
axudar a quen me rodea,
e me leve a
honrar dignamente a Deus.
Veño onda ti,
Xesús,
con confianza,
con humildade,
co desexo firme
de andar con bo pé polos teus camiños.
Sei que ti nunca
me decepcionas.
Grazas, Xesús.
Acción
Podemos mirar se
nas cousas da relixión, da vida cristiá, non nos estaremos enredamos en
discusións que non levan a nada. Facémonos conscientes diso, para darlle
importancia ao que realmente a ten.
27 de
agosto: martes da 21ª semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 23, 23-26
Nunha ocasión
dixo Xesús:
—Ai de vós,
letrados e fariseos hipócritas, que pagades o décimo pola menta, o anís e máis
o comiño, e descoidades o máis importante da Lei: a xustiza, a misericordia e a
fidelidade! É isto o que hai que practicar, sen descoidar o outro. Guías cegos,
que coades o mosquito e tragades o camelo!
Ai de vós,
letrados e fariseos hipócritas, que limpades por fóra a copa e máis o prato, e
por dentro estades ateigados de roubos e vicio! Fariseo cego, limpa primeiro o
interior da copa para que o seu exterior fique tamén limpo.
Meditación
Segue o Evanxeo
coa crítica aos representantes da relixión xudía do seu tempo. E seguimos nós
tamén mirando a ver ata que punto non estamos caendo en cousas semellantes ás
criticadas por Xesús hai dous mil anos. Tanto eles coma nós somos xente feita
do mesmo pau, temos as mesmas tentacións, e, en concreto, a mesma tendencia a
converter a relixión nunha cousa insubstancial, a base de darlle importancia a
certos rituais e quitarlla ao fundamental: andar sempre en xustiza, en
misericordia, en fidelidade, con nós mesm@s, coa xente que nos rodea, co Deus a
quen queremos amar e respectar.
Ao mellor
obsesionámonos por todos os detalles do enterro dun familiar, a quen en vida
non coidamos como deberamos. Ao mellor cura e xente celebramos unha misa de dez
minutos para cumprir cunha así chamada obriga relixiosa, pero non nos
preguntamos se Deus, por exemplo, non nos estará pedindo máis atención ao trato
que lle estamos dando ás persoas veciñas, maiores e soas. E así máis cousas.
Que doado nos é limpar por fóra, coidar as aparencias, e por dentro, no
corazón, andar con sucidade, con malicias, con abandonos. A Deus non lle importa
que o intentemos enganar; a Deus impórtalle que así non atopemos o camiño da
nosa felicidade.
Oración
Grazas, Xesús,
porque miras por
nós.
Grazas porque
nos corrixes.
Grazas pola
xente que, no teu nome,
con paciencia e
agarimo tamén nos corrixe.
Grazas por
avisarnos
das moitas
trampas nas que podemos caer
nas cousas da
relixión.
Podemos
converter o máis santo no máis obsceno!
Podemos
converter os camiños da vida
en camiños de
perdición!
Grazas, Xesús,
porque apelas
constantemente ao instinto de verdade
que toda a
xente, grazas a Deus,
levamos ben
gravado no noso íntimo.
Grazas, Xesús,
pola túa corrección.
Acción
¿Como
reaccionamos cando alguén nos critica as trampas nas que caemos coa práctica
relixiosa? ¿Temos a humildade e a valentía necesarias para corrixir con
respecto o que consideremos malas prácticas relixiosas da nosa comunidade ou
parroquia, dicíndollo incluso ao mesmo cura?
28 de
agosto: mércores da 21 semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 23, 27-32
Unha vez falou así
Xesús:
—¡Ai de vós
letrados e fariseos hipócritas, que vos parecedes aos sepulcros encalados, que
por fóra parecen fermosos e por dentro están cheos de ósos de mortos e de
impureza! Tamén vós por fóra parecedes homes xustos, pero por dentro estades cheos
de hipocrisía e inxustiza.
¡Ai de vós,
letrados e fariseos hipócritas, que construídes sepulcros aos profetas e
adornades os monumentos dos xustos, e dicides: “Se vivísemos no tempo de nosos
pais, nós non seriamos cómplices deles na asasinato dos profetas!”. De xeito
que contra vós mesmos testemuñades que sodes os fillos dos que asasinaron ós
profetas. ¡Acabade tamén vós de encher a medida de vosos pais!.
Meditación
Palabras moi
gordas as que o evanxelista Mateu pon na boca de Xesús criticando o comportamento
hipócrita de letrados e fariseos. Palabras que debemos acoller como tamén
dirixidas a nós, porque ¿quen está libre dese afán tolo de aparentar e
aparentar, simulando honradez, solidariedade, interese pola sorte da
comunidade, pola sorte da xente máis desfavorecida, e logo quedamos no seo da
manta? ¡Cantas veces entramos no intento absurdo de branquear por fóra a nosa
vida, buscando recoñecemento e valoración, agochando sabe Deus qué no noso
interior! Énchesenos a boca de palabras e palabras, que nós tal, que nós cal,
que mira eses, que mira esoutros…, e por aquí e por alí moitas veces acabamos
facendo o mesmo que criticamos. Xesús invítanos a actuar sempre con
sinceridade, con humildade, ollando con verdade para o noso interior, para o
noso propio corazón, e desde esa verdade poder falar e actuar. Deus axúdanos a
poñer verdade no noso propio corazón, na nosa propia vida.
Oración
Que me deixe
traballar por ti, meu Deus!
Límpame de
aparencias e simulacións,
do afán tolo de
recibir recoñecementos,
do intento
absurdo de fuxir da miña propia verdade.
Que da túa man
acceda ao meu
ser verdadeiro,
e desde o meu
ser verdadeiro
fale,
actúe,
me relacione
sempre
coa xente,
contigo, meu
Deus.
Con humildade,
con
agradecemento.
Porque son lama,
nada máis que lama,
ti quéresme
valer, meu Deus.
Grazas.
Acción
E moi probable
que nalgunhas cousas actuemos desde a simulación e o engano. Pensemos na última
ocasión en que fixemos algo así. O cambio posible empeza por tomar conciencia
dos momentos nos que nos deixamos levar pola hipocrisía.
29 de
agosto: xoves da 21ª semana do Tempo Ordinario. Memoria obrigatoria do martirio
de San Xoán Bautista.
Evanxeo: Mc 6, 17-29
Sucedeu que
Herodes mandara prender a Xoán por causa de Herodías, a muller de seu irmán
Filipo, coa que el casara. Xoán non paraba de lle dicir:
—Non che está
permitido vivir coa muller do teu irmán.
Por iso Herodías
colléralle xenreira a Xoán e queríao matar. Pero Herodes temía a Xoán, sabendo
que era home xusto e santo, e protexíao; mesmo o escoitaba con gusto, aínda que
quedase desacougado.
Pero chegou a
ocasión axeitada, cando Herodes no día do seu aniversario deu un banquete aos
ministros, oficiais e xente importante de Galilea. Resulta que a filla de
Herodías entrou e bailou moi ben, gustando moito a Herodes e a toda a xente
convidada. Entón o rei díxolle á rapaza:
—Pídeme o que
queiras, que cho hei dar.
E xurou:
—Dareiche o que
me pidas, aínda que sexa a metade do meu reino.
Vaise a rapaza
onda a nai e pregúntalle:
—¿Que lle
pedirei?
Ela díxolle:
—Pídelle a
cabeza de Xoán Bautista.
E, volvendo onda
o rei, díxolle:
—Quero que me
deas de contado nunha bandexa a cabeza de Xoán Bautista.
O rei púxose moi
triste, pero, polo xuramento feito e máis pola xente convidada, non a quixo
defraudar. E de seguida mandoulle a un verdugo que trouxese a cabeza de Xoán.
Foi, decapitouno e trouxo a cabeza nunha bandexa, para lla dar á rapaza, que
non tardou en levarlla á súa nai. Cando os seus discípulos o souberon,
recolleron o cadáver e fórono enterrar.
Meditación
Xoán Bautista
foi un personaxe que deixou un impacto grande no mesmo Xesús e nas primeiras
comunidades cristiás. Por iso aínda hoxe o recordamos en repetidos momentos
durante o ano. Un home íntegro, un buscador apaixonado da verdade de Deus para
a xente, unha persoa que renunciou ao oficio sacerdotal que lle correspondía
por dereito familiar, para embarcarse nun camiño creativo, porque viu que no
seu tempo a vida relixiosa se estaba diluíndo en prácticas sen sentido e sen
verdade. Un home que se enfrontou abertamente co poder relixioso e político do
momento polos seus descontrois e abusos do pobo. Un home que por todo isto deu
a vida. O seu testemuño colle especial relevancia polas mesmas circunstancias
da súa morte: nun ambiente de excesos,
rodeado de persoas triviais, sen valores consistentes, que actuaban desde o
rancor, desde o quedar ben, desde o desprezo á palabra, á vida de quen
pretendía axudarlles a ser xente honrada e coherente. Un verdadeiro exemplo
para quen nos nosos tempos apostamos por ser persoas cristiás na sociedade tan
branda na que vivimos.
Oración
Grazas, meu
Deus,
polas persoas
mártires
de onte e máis
de hoxe,
de todos os
tempos da historia da Igrexa.
Grazas tamén
polas persoas mártires
doutras
relixións ou de ningunha relixión.
Grazas por quen
defende o humano, o xusto,
e afronta con
valentía as consecuencias desagradables desa defensa.
Grazas pola
palabra desas persoas mártires,
pola súa
vida, pola súa morte,
polo seu sangue
inxustamente vertido,
aínda que
valentemente ofrecido.
Grazas, meu
Deus, infinitas grazas!
Que ao seu
carón, co seu exemplo,
nos encoraxemos
nós
para vivir con
máis fidelidade e fondura
a nosa
humanidade, a nosa fe.
Acción
Seguro que en
máis dunha ocasión temos cedido á presión do ambiente, e deixamos de dicir ou
facer o que a nosa conciencia nos ditaba por calquera clase de medos. Podemos
aprender da nosa experiencia para entrar algo no espírito das persoas mártires,
e chegado o caso, dar testemuño dos valores, da fe que levamos no corazón.
30 de
agosto: venres da 21ª semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 25 1-13
Unha vez
díxolles Xesús esta parábola ás persoas que o acompañaban:
—O reino dos
ceos parécese a dez mociñas que colleron os seus candís para saír recibir o
noivo. Cinco eran aloucadas e cinco, previsoras. As aloucadas colleron os
candís, pero non os encheron de aceite; as previsoras, en troques, cos candís
levaron tamén as aceiteiras cheas. Como o noivo tardaba, pegoulles o sono e
quedaron durmidas. Alá pola media noite oíuse berrar: “Veña, que chega o noivo,
ídeo recibir!” Erguéronse todas aquelas mociñas e prepararon os candís. Entón
as aloucadas dixéronlles ás previsoras: “Dádenos un chisco de aceite, que os
nosos candís esmorecen”. Responderon as previsoras: “Non vaia ser que non
chegue para vós e para nós; mellor será que vaiades á tenda o que o merquedes”.
Mentres elas ían
mercalo, chegou o noivo e as que estaban preparadas entraron con el no banquete
de vodas e pechouse a porta. Máis tarde chegaron as outras mociñas chamando:
“Señor, Señor, ábrenos!” Pero el respondeulles: “Asegúrovos que non vos
coñezo”.
Vixiade, logo,
xa que non sabedes nin o día nin a hora.
Meditación
Outra parábola
sobre a necesidade da vixilancia na vida. Ser persoas en alerta, preparadas,
porque día a día, hora a hora, Deus vai pasando pola nosa porta e, se non
estamos dispostas a saírlle ao encontro, perdemos as oportunidades que o paso
de Deus nos ofrece. E son acollementos e respostas que outras persoas non poden
dar por nós, aínda que outras persoas si que poden alertarnos para que vivamos
con serenidade, en paz, en silencio, e por iso mesmo con capacidade de percibir
e responder.
Deus fáisenos
presente nos momentos relixiosos (unha Eucaristía, un tempo de oración, un
silencio para acoller…), pero tamén se nos fai presente en moitos outros
momentos da vida: calquera persoa que se achega a nós, calquera persoa fráxil,
desamparada; calquera acción humana que crea irmandade; calquera acción de
abuso que xa dicimos que clama ao ceo; calquera momento da creación animada ou
inanimada, que leva o rastro de Deus etc. Para quen anda coa alma en vilo cara
ao ben, cara a fermosura, cara á verdade, a vida está chea de encontros
humildes e poderosos co Deus da vida.
Oración
Quéresme, meu
Deus,
persoa viva e
asentada a un tempo.
Persoa de
palabras e de silencios,
persoa de festas
e de acougos,
persoa de
acollementos e de ofrecementos,
persoa de
comunidade e de soidade,
persoa de
durmidas e de vixilancias.
Quéresme, meu
Deus,
persoa amiga da
riqueza da vida,
hábil para
sacarlle á vida todo o seu zume,
hábil para no
zume da vida
descubrirte a ti
e gozar a túa presenza.
Quéresme, meu
Deus,
totalmente
humana
e así, só así,
totalmente túa.
Acción
Estamos acabando
o tempo de vacacións. Pero, con vacacións ou sen elas, ¿que tempo nos
concedemos para mirar polo que pasa pola nosa vida, por como acollemos as
persoas, as circunstancias que a vida nos vai poñendo diante? ¿Somos das
aloucadas ou das previsoras? ¿En que poderiamos avanzar por aquí?
31 de
agosto: sábado da 21ª semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 25, 14-30
Nunha ocasión
díxolles Xesús esta parábola ás persoas que o acompañaban:
—Unha persoa,
tendo que saír de viaxe, chamou polos seus criados e criadas e deixoulles o coidado
da súa facenda. E deulles a cadaquén segundo a súa capacidade: cinco, dous, un
talento. Despois marchou.
A persoa que
recibira cinco talentos foi deseguida negociar con eles e gañou outros cinco.
Do mesmo xeito a que recibira dous gañou outros dous. Pero a que recibira un
foi cavar un burato na terra e escondeu os cartos do amo.
Ao cabo de moito
tempo chegou o señor daquela servidume pedíndolles conta. Chegou a persoa que
recibira cinco talentos e presentoulle outros cinco, dicindo: “Señor, cinco talentos
me entregaches, velaquí outros cinco que gañei”. Díxolle o señor: “Ben, criado
fiel e cumpridor; xa que fuches fiel no pouco, dareiche un cargo importante;
pasa a gozar da festa do teu señor”. Chegou a persoa que recibira dous talentos
e dixo: “Señor, dous talentos me entregaches, velaquí outros dous que gañei”. E
díxolle o señor: “Ben, criada fiel e cumpridora; xa que fuches fiel no pouco,
dareiche un cargo importante; pasa a gozar da festa do teu señor”.
Chegou tamén a
persoa que recibira un talento e díxolle: “Señor, sei moi ben que es un home
duro, que seituras onde non sementaches e recolles onde non botas. Por iso
collín medo e fun agachar na terra o teu talento; aquí tes o que é teu”. Pero o
señor respondeulle: “Mal criado, lacazán! Con que sabías que seituro onde non
semento e recollo onde non boto? Pois puxeras os meus cartos no banco e así,
cando eu volvese, podería coller os cartos e máis os intereses. Quitádelle o
talento a dádello a quen ten dez. Porque a quen ten háselle dar abondo; pero a
quen non ten, aínda o que ten se lle ha quitar. E ao criado inútil botádeo fóra
á escuridade, onde será o pranto e máis o renxer dos dentes”.
Meditación
Na liña dos
Evanxeos destes días, o de hoxe fálanos de non deixar durmir dentro de nós
aquelas calidades que cada quen ten, e que estaría ben que puxésemos ao servizo
da construción da irmandade dentro e fóra da comunidade cristiá. Non todo o
mundo é igual. Non todas as persoas temos calidades para o mesmo, nin temos
esas calidades na mesma abundancia. Pero todas e todos temos valía, e o
importante é que esa valía que temos a poñamos en xogo, vencendo medos
persoais, vencendo resistencias que poden xurdir de nós, ou tamén das persoas e
do medio que nos rodee.
Temos unhas
comunidades cristiás moi clericalizadas, moi gobernadas para todo por uns
clérigos varóns que o gobernan todo, e nós adaptámonos a iso por comodidade,
por covardía. Temos unha sociedade civil tamén moi controlada por uns líderes,
que fan e desfán sen teren en conta a cidadanía. Na Igrexa urxe que o laicado
–tanto homes coma mulleres-- non agachemos as nosas habilidades, os nosos
saberes, os nosos poderes, que as poñamos ao servizo dunha comunidade cristiá
viva, namorada do noso Deus e das tarefa de irmandade que Deus nos puxo nas
mans. Quen pon en xogo a súa capacidade de servir, curiosamente acaba
fortalecéndose como persoa servidora, feliz; quen se aforra para o servizo
achícase, empobrécese, anúlase como persoa.
Oración
Non,
ti nunca
ameazas, Xesús.
O teu foi sempre
gañar por atracción,
non por medo.
Grazas!
Ti advirtes,
corrixes, alertas, potencias
coma un irmán
maior
que nos coñeces
a fondo,
que coñeces os
nosos medos e covardías,
a nosa tendencia
primeira a quedarnos no seo da manta.
Grazas!
Ti, Xesús,
quérenos ver felices
participando,
colaborando,
construíndo en
común
a casa común da
comunidade,
da parroquia, do
pobo, da natureza, do mundo.
Grazas!
Con Díaz Castro
disnos:
“O universo
sería máis pequeno sen ti”.
Acción
¿Sentimos que
temos algunha calidade que, ben por preguiza ou nugalla nosa, ben porque alguén
nos dá para atrás, non estamos poñendo ao servizo da comunidade eclesial ou
civil? Seguro que podemos dar un paso ao fronte para contribuír con esa
calidade á fermosura da comunidade.
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.