26 de xaneiro: domingo 3º do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mt 4, 12-23
Cando soubo Xesús que
encadearan a Xoán, retirouse a Galilea. Deixou Nazaré e foise establecer en
Cafarnaúm, na beira do mar, en terras de Zebulón e Naftalí, para que se
cumprise o dito polo profeta Isaías:
“Terra de Zebulón, terra
de Naftalí, camiño do mar na outra ribeira do Xordán, Galilea dos pagáns. O
pobo que xacía na escuridade viu unha gran luz; para a xente que habitaba no
escuro país da morte brillou unha alborada.”
E desde aquela empezou
Xesús a predicar, dicindo:
—Arrepentídevos, que o
reino dos ceos xa está aí.
Camiñando pola ribeira do
mar de Galilea, viu a dous irmáns: Simón, tamén chamado Pedro, e André; os dous
eran pescadores e estaban largando o aparello no mar. Díxolles:
—Vide comigo e fareivos
pescadores de xente.
Eles deixaron de contado
o aparello e seguírono. Máis adiante atopou outros dous irmáns: Santiago e máis
Xoán, fillos de Zebedeo, que estaban co seu pai na barca arranxando o aparello.
Tamén os chamou e eles coa mesma deixaron a barca e máis a seu pai e seguírono.
Xesús percorría a Galilea
enteira ensinando nas sinagogas e anunciando a boa nova do reino, curando canta
doenza padecía o pobo.
Meditación
Seguímoslle os pasos a
Xesús. Houbo un momento no que Xesús se independiza do movemento do Bautista e
empeza a actuar, seguindo o seu propio estilo. E empeza por algunhas decisións
moi fundamentais:
Primeira decisión,
establécese nun pobo mariñeiro, Cafarnaúm, onde se mestura coa xente normal,
onde coñece e participa naquilo do que a xente vive, traballa, sofre, espera,
loita, festexa. A Xesús impórtalle moito a xente e o que á xente lle fai
padecer ou gozar, e por iso se vai para
onda ela. Somos nós así? Estamos atentos/as ao que Deus nos fala e pide nesas
vidas da xente? Enchemos as nosas vidas, as nosas oracións, as nosas
celebracións do que lle vai pasando á xente coa que convivimos, para poder
servila no que boamente poidamos?
Segunda decisión de
Xesús: Xesús intervén. Ten un proxecto e ponse a levalo a cabo: Deus está no
corazón da vida da xente, está aí como unha forza de bendición, e todo o afán
de Xesús consiste en axudarlle á xente a que se decate diso, para que poida
gozar das bendicións de Deus. O berro de Xesús é simple: cambiade, abride os
ollos e o corazón, Deus está co seu poder de vida no medio de vós, abrídevos a
el, facédelle caso. Temos nós este convencemento forte de Xesús? Nas nosas
comunidades cristiás axúdasenos a fiarnos de Deus, da súa presenza, da súa
forza de ben e de vida?
Terceira decisión de
Xesús: Xesús busca compañeiros e compañeiras no medio da xente popular,
traballadora, a xente que sofre e goza a vida. Moi convencido Xesús de que non
se gana a ninguén para a causa da fraternidade real polas moitas palabras,
senón polo ofrecemento dunha comunidade de irmáns/ás que se mostra feliz
axudando, servindo, querendo ben, apoiándose para as loitas que se nos pidan
para chegarmos todos, todas, a levar unha vida digna, respectada, integrada,
como Deus quere. Nas nosas comunidades cristiás estamos todos, todas, invitadas
a algo semellante. Estámolo conseguindo?
E cuarta decisión de
Xesús: cos homes e mulleres que o seguen empeza a recorrer vilas e aldeas e a
compartir a nova maneira de entender a Deus poñéndose coma servidor da xente en
todo. Fala, ensina, anuncia a alegría do Evanxeo, mobiliza o seu grupo para que
sexa un grupo de acollida, un grupo solidario, un grupo de curación, un grupo
que cambie todo o que haxa que cambiar para que quen sofre non sufra, para que
quen carece de vida a consiga, para quen “habita no escuro país da morte” vexa
na súa vida “brillar unha alborada”.
Todos, todas nós estamos
invitados por Xesús a compartir todo isto. Para que a nosa veciñanza poida
coñecer este Deus de Xesús, a Xesús facémoslle falta nós. De Deus fálase coas
palabras, pero sobre todo coa vida, coa vida da comunidade cristiá. Na
Eucaristía agradecemos o don de Xesús e acollemos a súa chamada a acompañalo na
tarefa liberadora da vida.
Oración
Di o meu nome, Señor,
peta á miña
porta,
coa cálida
impaciencia de quen sofre
vendo seres
humanos,
pólas secas
da árbore da
vida e da ledicia.
Que o teu lume
acenda esta candea
apagada,
frouxa, esmorecente,
que son eu,
para alumar
contigo no que poida
no país da
morte alboradas ledas.
Vés e petas,
agardando o meu
si, a miña entrega,
esperando as
miñas palabras canda as túas,
as minas mans
coas túas na tarefa,
os meus afectos
todos en ringleira,
a
miña ollada, Xesús, confiada, aberta.
Aquí estou,
Señor,
achégate e peta,
di o meu nome
como ti sabes dicilo,
soletreando
silabas e letras,
poñendo ti
paixón naquel
de quen forza e
paixón esperas.
Aquí estou,
Xesús, contigo na miña Terra,
no meu mundo
revolto, que soña e que pelexa,
buscando o pan,
a paz, traballo, vida digna e serena,
da man de xente
honrada, servidora, fraterna,
desapegada do
carto, abuso, comenencias
e das súas
amargas e populares consecuencias.
Aquí estou,
Xesús, na miña Galilea,
no que poida,
saiba e valla,
conta comigo
para todo o que ti queiras.
Acción
Seguro que hai algo no
que nós podemos contribuír con Xesús a que as cousas da vida vaian adiante como
el as propoñía. Miramos cada quen en que podemos contribuír algo máis e damos
un paso á fronte.
27 de xaneiro: luns da 3ª semana do Tempo Ordinario
Evanxeo: Mc 3, 22-30
Os letrados que baixaran
de Xerusalén dicían: “ten o demo no corpo; bota fóra os demos co poder do
príncipe dos demos.”
Xesús chamounos e
púxolles estas comparanzas:
—Como pode Satanás botar
a Satanás? Se un reino está dividido en contra de si mesmo, non se pode manter
en pé. Se unha casa está dividida en contra de si mesma, non pode subsistir.
Así que, se Satanás está dividido e loita contra si mesmo, non pode subsistir e
está perdido.
Ninguén pode entrar na
casa dun home forte e roubarlle canto ten, se primeiro non o amarra; só entón
poderá arramplar con canto hai na casa.
Tede por seguro que todo
se lle perdoará á xente: os pecados e cantas blasfemas digan; pero a quen
blasfeme contra o Espírito Santo, nunca se lle perdoará e cargará eternamente
co seu pecado.
Isto dicíao porque eles
acusábano de que tiña dentro un espírito malo.
Meditación
Iremos vendo como Xesús
sufriu a oposición de moita clase de xente. O que pretendía era unha maneira
nova de vivir o trato con Deus; o que pretendía era unha maneira nova,
solidaria a fondo, de vivir o trato coa xente. Os que máis se lle opuxeron
foron precisamente os líderes relixiosos do seu pobo, porque lles botaba por
terra todo o enredo relixioso que tiñan montado, quizais coa mellor vontade do
mundo, pero en definitiva satisfacendo os seus intereses. No canto de parar a
pensar, revisar o seu comportamento e cambiar, acusaron a Xesús de todo. E non
pararon ata acabar con Xesús nunha cruz.
Ninguén estamos libres de
comportarnos desa maneira en moitas circunstancias e campos da nosa vida. Cando
algo ou alguén pon en evidencia a nosa maneira egoísta de actuar, normalmente
poñémonos á defensiva e volvémonos contra quen tales cousas nos pon diante.
Que isto non teña perdón
quere dicir simplemente que é imposible que un vexa cando pecha os ollos, que
un avance cando senta, que un progrese en humanidade cando lle dá as costas os
seus veciños e veciñas. Así non hai quen ordene e mellore a súa vida.
Oración
Señor, Señor…
Humildade para
recoñecer os meus erros.
Agradecemento
con quen mos poña diante.
Esforzo para
avanzar na vida.
Coidado para
ser cada día mellor persoa.
Colaboración
para axudar no mesmo a outras persoas.
Gozo no corpo e
no espírito véndome vivo na familia, na comunidade, no pobo.
Señor, Señor…
polo teu amor.
Acción
Pensa algo na túa vida.
Recordas algún momento no que alguén che puxese diante algo que fixeses mal,
por pereza, por egoísmo, por abandono, polo que fose? Como reaccionaches? Se
reaccionaches mal, poderías retomar o tema con esa persoa, recoñecer a túa
culpa e agradecerlle o que che dixo?
28 de xaneiro: martes da 3ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: 3, 31-35
(Estando Xesús falando
cos letrados) chegan súa nai e máis os seus irmáns, e mandárono chamar desde
fóra. Era moita a xente que estaba sentada arredor del e fóronlle dicir:
—Aí fóra están túa nai e
máis teus irmáns, que te veñen buscar.
El preguntoulles:
—Quen é miña nai e quen
son meus irmáns?
E, mirando a xente que
estaba sentada arredor del, dixo:
—Velaí a miña nai e máis
os meus irmáns, pois o que cumpra a vontade de Deus, ese é o meu irmán, a miña
irmá ea miña nai.
Meditación
A nai e os irmáns de
Xesús véñeno buscar, seguramente porque consideraban, como vimos hai poucos días,
que perdera algo o sentido, polas cousas nas que se andaba metendo, desafiando
incluso os líderes relixiosos do pobo. A súa nai, María, parece que tamén ela
pasou por esta desconfianza respecto do seu fillo Xesús. Tivo que ser unha
situación complexa para Xesús.
Xesús tíñao moi claro:
vale, hai a familia de sangue que cómpre respectar: convivimos nela,
aportámonos moito, gozamos moito no seu seo; pero para Xesús as persoas non nos
podemos quedar pechadas nese cativo círculo familiar. As persoas gañamos en
fondura e felicidade cando nos poñemos á escoita dispoñible de Deus, que é esa
presenza maior que nos chama a establecer vínculos abertos, libres, solidarios,
con toda a xente, coa comunidade, coa natureza. Estaría ben que a familia de
sangue fose unha aprendizaxe para introducirnos nestoutra familia de quen
escoita e cumpre o querer de Deus.
Oración
Grazas pola
miña familia, meu Deus,
por todas as
persoas que a compoñemos,
cada unha coa
súa graza e coas súas fraquezas.
Grazas polos
coidados que nos dámos,
polos apoios
que nos ofrecemos,
polo perdón que
nos regalamos.
Pobriña a
xente, meu Deus,
que non conta
con familia
ou que a ten
rota e malpocada!
Tamén esa
xente, disme ti,
tamén esa xente
é a túa familia.
Grazas, meu
Deus, pola miña familia así ampliada.
Acción
Podes revisar como te
estás levando coa xente da casa, por se necesitas mellorar en algo a relación
con algunha persoa da casa. E fas algo por integrarte nesa familia maior que
Xesús nos propón a todas e todos? Poderías avanzar algo por aí? Pénsao.
29 de xaneiro: mércores da 3ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 4, 1-20
Xesús púxose de novo a
ensinar á beira do mar. Tanta era a xente reunida ao seu carón, que tivo que
subir para sentar nunha barca fondeada no mar, mentres o xentío estaba en
terra, na ribeira. Ensinoulles moitas cousas en parábolas e instruíaos así:
—Escoitade: unha vez saíu
un labrador a sementar. E resulta que, ao botar a semente, parte dela foi
caendo polo camiño adiante: viñeron os paxaros e comérona. Outra caeu entre as
pedras, onde a penas había terra; e naceu de contado, porque a terra non tiña fondura;
pero non ben saíu o sol, queimouna e, como non tiña raíz, secou. Outra parte
caeu na silveira e, ao medraren as silvas, afogárona e non a deixaron dar
froitos. Outra caeu en boa terra; naceu, creceu e chegou a dar froitos: o
trinta, o sesenta e aínda o cento por un.
E concluíu:
—Quen teña oídos para
oír, que escoite.
Máis tarde, cando ficou
só, os que o acompañaban xunto cos doce, preguntáronlle polas parábolas. El
respondeu:
—A vós concedéusevos
coñecer o misterio do Reino de Deus; pero aos de fóra soamente en parábolas, de
tal xeito que mirar miren, pero non
vexan; escoitar escoiten, pero non entendan, non sexa que se convertan e se
lles perdoe.
E continuou:
—Se non comprendedes esta
parábola, como ides comprender todas as outras? O sementador sementa a palabra.
As do camiño son aquelas persoas nas que se sementa a palabra, pero, cando a
escoitan, vén Satanás e arrepáñallela. Hai outras persoas que reciben a semente
como terreo pedregoso; son as que ao escoitar a palabra deseguida a acollen con
alegría, pero non teñen raíces, son inconstantes e mal veñen as dificultades ou
a persecución por causa da palabra, deseguida abandonan. A outras persoas
pásalles como á semente caída entre as silvas: si escoitan a palabra, pero moi
axiña as preocupación do mundo, o engano das riquezas e máis as ambicións
asolagan e afogan a palabra, e non dá froito. Pero as persoas que son como a
boa terra, escoitan a palabra, acóllena e dan moito froito: unhas o trinta,
outras o sesenta e outras o acento por un.
Meditación
A semente é a bondade de
Deus, o amor entrañable que nos ten, e
que nos pode chegar en forma de palabra, pero tamén de feitos. O mellor exemplo
da palabra de Deus é Xesús mesmo, co que el dicía, co que el facía, coa maneira
que tiña de tratar a xente. Xesús é a un tempo o sementador e a semente.
Deus, a vida ofrécenos
medios, recursos, para que nos asentemos e maduremos como persoas cristiás, e
deamos froitos que nos aproveiten a nós mesmas, á comunidade cristiá e civil da
que formamos parte. Pero non todo é doado, hai moitas trampas e enredos que nos
poden facer fracasar. As catro clases de terra da parábola de Xesús permítennos entrar no mundo persoal onde se
cocen os éxitos ou fracasos da vida. En cal desas terras nos vemos máis
reflectidos?
Oración
Quero ser,
Señor, boa terra,
onde medre a
semente,
con coidados e
alertas,
non vaia ser o
demo
que, feita a
sementeira,
polo si ou polo
non
non asome a
colleita
e a vida se me
quede
cal hucha
baldeira.
Quero ser,
Señor,
faime ti,
Señor, boa terra.
Acción
Mira un pouco para ti
mesm@. En que clase de terra te ves máis retratad@. Poderías facer algo para
cambiar as cousas?
30 de xaneiro: xoves da 3ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 4, 21-25
Nunha ocasión díxolles
Xesús ás persoas que o acompañaban:
—¿Acaso se trae un candil
para metelo debaixo dun ferrado ou debaixo da cama? ¿Non será para poñelo
enriba do candeeiro? Pois nada hai oculto, que non se descubra; nin nada hai
secreto, que non chegue á luz pública. Quen teña oídos para oír, que escoite.
Dicíalles tamén:
—Atendede ben ao que
estades escoitando. Coa medida coa que midades seredes medidos, e ben sobrado.
Pois ao que ten daráselle, pero ao que non ten, aínda o que ten se lle quitará.
Meditación
Dúas substanciais achegas
nos ofrece Xesús neste pedaciño de Evanxeo. A primeira é que levamos luz en
nós, somos fillos e fillas da luz, somos luz; e non é do caso agochar esa luz
que somos e que levamos. A luz é para expoñerse, sen vaidade, porque nós non
somos amos da luz; pero sen vergonzas parvas, porque grazas á luz duns e
doutros, facéndonos reflexo da luz maior de Deus, podemos facer as nosas vidas,
o mundo enteiro algo máis luminoso e fraterno.
E a segunda é a tan
sabida cousa de que conforme midamos, conforme tratemos á demais xente, ese
mesmo trato recibiremos; e por parte de Xesús non é unha ameaza, como se Deus
fose actuar connosco coa cativeza ou maldade coa que nós actuamos cos demais
–só faltaría!--; é a confirmación de que, cando tratamos con desprezo, abuso,
inxustiza á xente, metémonos nese mundo de mal e nós mesmos estragamos a nosa
vida. E así é como o que actúa sen bondade e sen xustiza, a pouca que teña
váiselle achicando; e quen actúa con bondade e con xustiza, verá como esa
bondade e xustiza se multiplican na súa vida.
Oración
Grazas pola luz
que son, Xesús,
grazas porque o
teu Espírito me fixo capaz
de animar a
alguén,
de devolverlle
a esperanza,
de alegrarlle a
vida,
de envolvela
algo en luz.
Grazas pola túa
advertencia simple
de medir e
tratar a xente que me rodea
co metro
xeneroso de Deus,
coa mestura
humanizadora da tenrura e da xustiza.
Grazas, Xesús,
polo teu Espírito
que día a día
me vai facendo nova criatura.
Acción
Podemos mirar hoxe como
tratamos a xente da casa que convive connosco, as persoas veciñas que máis
diariamente tratamos. ¿Podemos mellorar algo ese trato á luz de Xesús?
31 de xaneiro: venres da 3ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 4, 26-34.
Díxolles tamén Xesús:
—O Reino de Deus é coma
unha persoa que bota a semente na terra, e, estea durmida ou esperta, sexa de
noite ou de día, a semente agroma e medra, sen que el chegue a saber como. A
terra vai dando froito por si mesma: primeiro herba, logo espigas e por último
o gran ben abundante na espiga. E cando xa está achegado o froito, deseguida se
lle mete o fouciño por ser o tempo da seitura.
E tamén dicía Xesús:
—Con que compararemos o
Reino de Deus? É coma o gran de mostaza que, cando se sementa na terra é a máis
miúda de todas as sementes, pero despois de sementala, medra ata ser a maior de
todas as hortalizas, chegando a botar unhas pólas tan grandes que na súa sombra
poden aniñar os paxaros.
E así con moitas
comparanzas coma estas íalles mostrando a mensaxe, de xeito que puidesen
entender. Non lles falaba máis que en parábolas, pero logo explicáballelas aos
seus discípulos.
Meditación
Xesús falaba con
comparanzas, porque era unha maneira popular de falar que a xente podía
entender ben; e tamén porque, para nos aproximar á vida e ao misterio de Deus
nas nosas vidas, as comparanzas, os símbolos, a linguaxe poética case sempre é
máis apropiada ca non os razoamentos refinados. O símbolo, a comparanza, abre
un campo e deixa o espazo aberto para que por el camiñemos con entusiasmo, con
liberdade, con humildade.
Outra vez a comparanza da
semente, pero agora para nos invitar á confianza, á esperanza. É unha semente
miúda, pequerrecha, case desprezada, pero, por estar nas mans de quen está, ten
un vigor incrible que a fai medrar por moito que nós durmamos, e que a converte
en acubillo para quen ande baleiro e sen amparo. Iso era necesario consideralo
cando Marcos escribía o seu Evanxeo e os grupos cristiáns eran unha
insignificancia; e iso é necesario consideralo tamén nos nosos tempos, cando, a
forza de abuso e rutina, parece que temos reducido o Evanxeo a cousa de nada.
Oración
Eu mesmo son,
Xesús, contigo
semente miúda,
pequerrecha,
que medra pola
noite, polo día,
estea ou non
estea eu esperta.
Eu mesmo son,
Xesús, contigo
agora gromo,
agora verde herba,
agora espiga
que oufana engorda
chea de grans
para o día da colleita.
Eu mesmo son,
Xesús, contigo,
do teu Reino
humildísima presenza,
irmán, irmá dun
mar de testemuñas
que acolle o
refuxiado en cega aperta.
Acción
Pensa un pouco: aínda que
sexas unha persoa ben normal e humilde, veste medrando pouco a pouco nas cousas
de Xesús, nas cousas do Reino de Deus? Aínda que a túa comunidade cristiá sexa
unha comunidade cativa, vela medrando pouco a pouco nas cousas de Xesús, do
Evanxeo, do Reino? Se non é así, poderías remedialo en algo?
1 de febreiro: sábado da 3ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 4, 35-41
Un día, á caída da tarde, díxolles Xesús aos seus
discípulos:
—Imos para a banda de alá
do lago.
Eles deixaron a xente e
levárono no bote no que estaba sentado; outras barcas os seguían. E formouse un
temporal tan grande que os salseiros caían enriba do bote e enchíano de auga.
El, entrementres, estaba na popa durmindo sobre un cabezal. Fórono espertar
berrándolle:
—Mestre, seica non che
importa que afoguemos?
Entón el espertou,
increpou o vento e díxolle ao mar:
—Silencio, acouga!
O vento amainou e veu
unha gran calma. Despois díxolles:
—Por que tendes tanto
medo? Seica aínda non tendes fe?
Eles, cheos dun medo
enorme, comentaban entre si:
—Pero quen será este, que
mesmo o vento e o mar o obedecen?
Meditación
Non sabemos exactamente
que puido suceder naquel anoitecer durante aquela viaxe perigosa sobre un lago
embravecido. Sabemos, si, o que o evanxelista Marcos nos quere transmitir co seu
relato tan aberto ao simbolismo. A barca é a propia vida e tamén a vida da
comunidade cristiá, da parroquia, da Igrexa no seu conxunto; a barca é tamén,
por que non, a vida de calquera persoa ou comunidade humana, mesmo a vida do
mundo enteiro. Sacudidas e perigos non nos fallan. Xesús está sempre presente,
aínda que pareza ausente, aínda que pareza durmido e alleo ás nosas angustias.
A fe permítenos ollalo ao noso carón, transmitindo tranquilidade, confianza,
ousadía. A fe permítenos envolver a nosa debilidade, sexa cal sexa, na
fortaleza de Xesús. Para sentilo, hai que vivilo, como o viviron naquela tarde
escura as persoas que o acompañaban.
Oración
Quen serás ti,
Xesús,
pois
invocándote
amainan os
nosos medos?
Quen serás ti,
Xesús,
que, sen evitarnos
o esforzo,
énchelo de paz
e de ousadía?
Quen serás ti,
Xesús,
que convertes
as noites recias
en amenceres de
luz en calma?
Xesús,
presenza
misteriosa de Deus na nosa vida,
creo en ti.
Acción
Pon en práctica a túa fe.
Mira se hai algunha situación na túa vida, ao teu redor, na que as cousas vos
produzan medo e esteades tentadas de fuxir. Pensa en Xesús, acolle a súa forza
e transmítella ao grupo como mellor saibas e poidas.
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.