31 de maio: Domingo de Pentecoste
Evanxeo: Xn 7, 37-39
No derradeiro día, o máis grande da festa, púxose Xesús de pé e
gritou:
—Se alguén ten sede, que veña onda min e beba. Como di a
Escritura, a quen cre en min abrollaranlle do seu ventre regueiros de auga
viva.
(Isto dicíao do Espírito que habían recibir cantos cresen nel, porque
aínda non había Espírito, porque Xesús no fora aínda glorificado.)
Meditación
Evanxeo curto, moi curto.
En poucas palabras nos sitúa ante un panorama asombroso, que se pode realizar
con maneiras moi sinxelas. Xesús en pé, ofrecéndose ás persoas que o
escoitaban, ofrecéndosenos a todas e todos nós, ofrecéndose ao mundo enteiro,
ofrecéndose ben alto, a berros, para que ningunha persoa quede excluída deste
ofrecemento. Xesús, o Cristo resucitado, é quen está vivo entre nós facéndonos
esa proposta de vida.
Neste caso Xesús compara o Espírito coa auga; noutras ocasións
comparábao co vento, que non se sabía de onde viña e a onde ía. Aquí compárao
coa auga, partindo dunha realidade fundamental: a auga é o que garante que naza
e medre a vida. O Espírito, que é vida, que está ao servizo da vida, que
garante vida, está moi ben representado simbolicamente pola auga.
É importante ter sede. Se un non ten sede, non gusta de beber, non
acode á auga. Todos os seres humanos temos infinitas sedes. Hai en nós unha
chamada fonda cara a un desenvolvemento persoal, cara a unha realización
persoal; tamén cara a un desenvolvemento comunitario, social. Podemos dicir que é a sede da vida, a sede do
Espírito.
Podemos matar esas sedes de mil maneiras. E aquí está a
dificultade, a complexidade das cousas. Temos necesidades, buscamos
satisfaccións, buscamos augas, pero a saber que augas buscamos. Hai augas que
non matan a sede, a fondo, e hai augas que si as matan.
Xesús ofrécenos o seu Espírito, o seu empuxe de vida, como auga de
garantía, que calmará as nosas sedes máis fondas. Facémoslle caso? Cremos nel,
nesta súa oferta? A promesa é grandiosa: no ventre de Xesús, e mesmo no noso
mesmo ventre, veremos gurgullar abundancia de augas, regueiros de auga para
satisfacer a nosa existencia.
Podiamos probar a ver. Podiamos fiarnos de Xesús e facer a
experiencia. E Eucaristía que celebramos é un dos momentos nos que Xesús nos dá
o seu Espírito a través do sacramento do seu Corpo e do seu Sangue, a través da
sacramento da comunidade.
Oración
Déixate levar
polo Espírito!
Por que pos
tantas pegas e resistencias?
Por que tes
tantos medos e covardías?
Por que andas
sempre con escusas e xustificacións?
Déixate levar
polo Espírito!
Pon o teu corpo
á súa disposición.
Pon o teu
espírito á súa disposición.
Pon a túa vida
toda á súa disposición.
Irache ben, xa
o verás!
Xa! –hasme
dicir—, pero onde está o Espírito?
Escoita,
síntete a ti mesmo,
sinte as
persoas que te rodean.
Non o oes
clamando a fondo pola paz e a inocencia,
pola saúde e o
recoñecemento,
pola xustiza e
a fermosura?
Escoita a vida,
escoita o pobo.
Non o oes
berrando contra todo o que deshumaniza,
contra as
institucións secas, mortas,
que envolven a
xente na súa propia esterilidade,
e apostando
pola vida e a transparencia?
Pousa os ollos
nas cousas, nas persoas miúdas.
Non o ves no
bichiño que afanoso busca vida,
na mai, no pai,
que con suma dor e gozo
apostan polo
fillo tan limitado,
na persoa encarcerada
que aínda soña?
Abre os ollos,
ábreos canto poidas.
No o ves no
sol, no vento, na auga,
nas sementes
que xa asoman os xermolos?
Non o ves nos
mozos e mozas que namoran
nos xogos e
risas dos cativos/as,
nas enrugas
preciosas dos máis vellos?
Déixate levar
polo Espírito.
Darache
liberdades que ninguén poderá coutar.
Darache
vínculos que ninguén poderá violentar.
(Dicho Xesús,
froito do Espírito,
ao que nunca
lle deu as costas).
Acción
Cantas cousas nos pode
suxerir o Espírito nestes tempos de loita por superar as consecuencias do coronavirus nas nosas economías, na nosa cohesión social! ¿En que podemos
axudar, botar unha man, quitar de enriba algunha angustia?
1 de xuño: luns da 9ª semana do tempo ordinario
Evanxeo: Mc 12, 1-12
Nunha ocasión Xesús comezou a falarlles en parábolas:
—Un home plantou unha viña, rodeouna cun valado, cavou nela un
lagar e construíu un caseto para o garda. Logo arrendóullela a uns viñateiros e
marchou para lonxe. No seu tempo mandou un criado para cobrarlles as rendas da
viña aos viñateiros. Pero eles botáronse enriba del, zorregáronlle duro e
despedírono coas mans baleiras. Vaise el e mándalles outro criado, pero tamén
mallaron nel e aldraxárono. Mandoulles outro e matárono; e a outros moitos
bouraron neles e matáronos. Pero aínda lle quedaba un a quen mandar, o seu
fillo benquerido; e mandóullelo de último, dicindo para si: “El é fillo meu e
hano respectar.” Pero os viñateiros comentaron: “Oi! Este é o herdeiro: veña,
matámolo e a herdanza será para nós.” E agarrárono, matárono e botárono fóra da
viña. ¿Que fará o dono do viña? Volverá, acabará con eses viñateiros e daralles
a viña a outros. ¿Ou seica non lestes aquilo da Escritura:
A pedra que desbotaron os canteiros é agora o esquinal;
Esa colocouna o Señor: ¡que regalía para nós!?
Decatándose de que a parábola ía por eles, quixérono prender,
pero, por medo á xente, deixárono e fóronse.
Meditación
A parábola é unha crítica
de Xesús ao comportamento das autoridades relixiosas xudías daquel momento:
tiñan encomendado o coidado material e espiritual do pobo, pero non eran donos
absolutos do pobo, como para mangonear no pobo e aproveitarse del; eran simples
servidores do benestar completo do pobo. Como non o facían así, Deus pousaba
esa responsabilidade servidora na “pedra do esquinal”, que era Xesús de Nazaré.
As palabras de Xesús, a crítica de Xesús podémola entender como
dirixida hoxe a todas as persoas que na Igrexa ou na sociedade civil teñen
autoridade e mando: a súa misión é servir a comunidade, o pobo, non señorear a
conta da comunidade ou do pobo. E servir para que o conxunto da comunidade ou
do pobo estea ben atendido, que os bens materiais e espirituais se repartan con
criterios de igualdade e xustiza, e todos, todas poidamos vivir en paz e
harmonía. Cando non se fai así, as institucións relixiosas e civís perden
sentido, e cousas novas, persoas novas virán, grupos novos virán –oxalá!— que respecten o querer fondamente solidario
de Deus.
Oración
Ti
es, Xesús, a pedra firme do esquinal,
que dá consistencia ao edificio da nosa
comunidade,
que nos dás consistencia a cada un, cada unha
de nós,
que lle dás consistencia a quen a ti queira
achegarse.
Estamos orgullosas de ti, Xesús.
estamos agradecidos de ti,
gozamos construíndonos sobre ti.
Grazas, Xesús,
por estares aí, sempre aí.
Pero ti ensináchesnos
que máis ca xefes e súbditos,
somos irmás e irmáns;
máis ca ordenadores e ordenadas,
somos colaboradoras todos, todas do común,
sabendo que non hai máis mestre ca un,
máis pai ou nai ca unha:
Deus en todas e
todos nós.
Sexa recoñecido
e bendito por sempre.
Acción
Non é ben que permitamos
que as nosas comunidades funcionen despoticamente, como tampouco o permitimos
na sociedade civil. Se vemos algo así, advirtámolo con sensatez e axudemos a
corrixilo.
2 de xuño: martes da 9ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 12, 13-17
Nunha ocasión mandáronlle a Xesús algúns fariseos e herodianos,
para o pillaren nalgunha pregunta. Ao que chegaron onda el, preguntáronlle:
—Mestre, sabemos que es sincero e non andas con miramentos, porque
ti non te deixas levar polos respectos humanos, senón que ensinas o verdadeiro
camiño de Deus. ¿Está permitido pagarlle a contribución ao César ou non? ¿Pagámoslla ou non lla pagamos?
Xesús, decatándose da súa hipocrisía, contestoulles:
—¿E por que me queredes comprometer? A ver, traédeme un denario
para que o vexa.
Eles leváronllo e el preguntoulles:
—¿De quen é esta imaxe e de quen fala esta inscrición?
Contestáronlle:
—É do César.
Xesús replicoulles:
—Pois logo dádelle ao César o do César, e a Deus o de Deus.
E ficaron pasmados.
Meditación
Aínda que eses tales
herodianos se achegaban a Xesús con malas intencións, ¡que cousas máis fermosas
afirman de Xesús! Que é sincero, que non anda con miramentos, que non se deixa
levar polos respectos humanos, que ensina o verdadeiro camiño de Deus. ¡Que
marabilloso é o noso Xesús na súa humildade servidora, na súa valentía
liberadora! Non queda senón achegarnos a el canto máis poidamos mellor, sabendo
que estamos en tan boas mans.
Onte coma hoxe as cousas da relixión poden estar mesturadas coa
política, coa organización da vida social, cos dereitos e deberes sociais da
xente. Cada un deses dous campos teñen a súa autonomía, pero que cada un deles
tamén ten cousas que lle dicir e lle ensinar ao outro. A organización da vida
social, que é o propio da política, é algo que lle importa moito a Deus, a
Xesús, aos seus seguidores e seguidoras, porque nesa organización xógase moito
o benestar da xente, o trato digno, a saúde, a educación, a sanidade. Campos
distintos, si, pero chamados a
entenderse a compenetrarse.
Oración
Lóote, Xesús, porque eras sincero,
limpo e
transparente como a auga máis limpa dos nosos regatos.
Lóote, Xesús,
porque non andabas con miramentos,
ao pan, pan e
ao viño, viño, porque eras fondamente libre.
Lóote, Xesús,
porque non te deixabas levar polos respectos humanos,
non te
encollían os poderosos, non te calaban as súas críticas e ameazas.
Lóote, Xesús,
porque ensinabas con verdade o camiño de Deus,
porque
experimentabas a Deus fondamente inserido en ti, na xente, na vida.
Apréndeme,
Xesús, a ser algo coma ti.
Xa sei que iso
é o que sempre fas e queres, sen que cho pidamos,
pero apréndeme,
que eu sen ti
non dou.
Acción
¿Que idea temos das cousas
da política? ¿Quen entrada lle damos á política na nosa vida crente?
Normalmente temos mal concepto da política e fuximos dela. ¿É iso o que debemos
facer como persoas cristiás?
3 de xuño: mércores da 9ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 12, 18-27
Nunha ocasión chegaron onda
Xesús uns saduceos, eses que negan que haxa resurrección, e preguntáronlle:
—Mestre, Moisés deixou escrito: se lle morre a alguén o seu irmán,
deixando muller sen fillos, case coa viúva de seu irmán, para lle dar
descendencia ao irmán. Pois dunha vez había sete irmáns. O primeiro casou e
morreu sen fillos; o segundo casou coa viúva e morreu tamén sen deixar fillos;
o mesmo lle pasou ao terceiro; e ningún dos sete deixou descendencia. Ao cabo
morreu tamén a muller. Ora, cando resuciten, ¿de cal deles vai ser a muller, se
ela estivo casada cos sete?
Xesús contestoulles:
—¿Non será que andades descamiñados precisamente porque non
comprendedes nin a Escritura nin o poder de Deus? Pois, cando resuciten, nin
casarán eles nin elas, porque serán como anxos do ceo. E volvendo á
resurrección dos mortos, ¿non tedes lido no libro de Moisés, no episodio da
silveira, como lle falou Deus dicindo: Eu son o Deus de Abraham, o Deus de
Isaac e o Deus de Xacobe? Ben, pois El non é Deus de mortos, senón dos vivos.
Así que ides moi descamiñados.
Meditación
Non somos fillos e fillas do po para volver ao po, como moitas
veces se nos di e dicimos. Somos fillas e fillos do amor, para volver á fonte
do amor que é Deus. Deus é amor. Non hai persoa que non leve algo de amor
consigo, por débil, incoherente, interesado que este sexa. Por iso a proba de
que Deus existe levámola nós en nós mesmas. Cando morremos, ese ser amoroso que
somos e que levamos connosco atópase coa fonte de todo amor, que limpa o noso pequeno
amor das súas sucidades e nos fai resplandecer en amor, como Deus resplandece.
Cando te decatas do tempo perdido, de amores aos que non correspondiches, das
oportunidades de medrar en amor contigo e cara aos demais que desaproveitaches,
iso doe; iso sería o purgatorio. E todo isto é a resurrección. Isto é o que nos
agarda como regalo xeneroso de Deus que é amor, e non sabe máis que facer
cousas de amor. Como ben dicía Xesús, as discusións dos saduceos sobre da
resurrección era un non entender nin as Escrituras nin o poder de Deus. E o
mesmo lle pasa a moitas das nosas afirmacións e dúbidas sobre a resurrección en
Deus.
Oración
Confíome a ti,
Deus de vida,
na miña vida e na miña morte.
Confíome ao teu poder de amor
para pousar nel a miña vida fráxil, pecadora.
Confíome a ti, Deus de vida,
para soñar cun ceo novo, cunha terra nova,
para toda a xente do mundo,
maiormente para a que máis peor o pasou neste
mundo.
Confíome a ti, Deus da vida,
amigo de tornar en vida as nosas torpes
apostas pola morte.
Confíome nos
teus brazos de nai,
para descansar eternamente no teu seo.
Acción
Podemos vivir en clave de morte ou en clave de resurrección, de
vida. ¿Andamos enredados/as coma Deus en cousas de vida, para nós, para a
demais xente? ¿En que o estamos facendo?
¿Podemos mellorar nisto?
4 de xuño: xoves da 9ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 12, 28b-34
Nunha ocasión un letrado preguntoulle a Xesús:
—¿Cal é o máis importante de todos os mandamentos?
Xesús respondeulle:
—O primeiro é: Escoita, Israel, o Señor é o noso Deus, o Señor é
único, e amarás o Señor, o teu Deus, con todo o teu corazón, con toda a túa
alma, con todo o teu entendemento e con todas as túas forzas. O segundo é:
Amaras o teu próximo coma a ti mesmo. Non hai mandamentos máis importantes ca
estes.
O letrado replicou:
—Moi ben, Mestre, estás no certo cando dis que El é único e non
hai outro fóra del; e que amalo con todo o corazón, con todo o entendemento e
con todas as forzas, e o próximo coma a un mesmo é máis importante do que todos
os sacrificios e holocaustos.
Xesús, vendo que respondera con moito tino, díxolle:
—Non estás lonxe do Reino de Deus.
E ninguén se atreveu a facerlle máis preguntas.
Meditación
Na vida relixiosa enchémonos de doutrinas, de ritos, de mandatos…
Por iso é ben que de vez en cando reparemos no que é fundamental e no que non o
é tanto, para poñer a nosa paixón no que realmente está ben poñela. Sabémolo
perfectamente, incluso de memoria; aquilo de “estes dez mandamentos encérranse
en dous: amar a Deus sobre todas as cousas e o próximo como a nós mesmos”. O
evanxeo de hoxe recórdanolo.
É ben reparar na formulación do credo israelita que repite Xesús;
ver como vai enchendo o amor con todas as circunstancias posibles da propia
persoa: corazón, alma, entendemento, forzas todas. É todo o ser na súa fondura,
na súa anchura, nas súas facultades todas o que está, o que sería ben que
estivese collido por Deus. En Xesús certamente estívoo, e por iso viviu tan a
fondo o outro mandamento fundamental, o de amar a demais xente como a nós
mesmas. Cando somos quen de xuntar a fondo estes dous mandamentos, estes dous
amores, ata facelo un só, daquela a nosa vida cristiá vai por bo camiño, non
estamos lonxe do Reino de Deus.
Oración
Grazas, meu Deus,
porque, se me pides amarte,
é porque ti me amas primeiro;
se me pides apaixonarme por ti e por todo o
teu,
é porque ti te apaixonas por min e por todo o
meu.
Grazas, meu Deus,
porque, se me
pides amarte,
é porque ti
puxeches en min a semente do amor
e a forza para
facelo triunfar na miña vida.
Grazas, meu
Deus,
porque se me
pides amar a todo o meu próximo,
sen excepcións,
é porque tamén
ti nos amas sen excepcións,
xa que nos
queres fondamente comunitarias,
fondamente
irmáns e irmás,
fondamente
familia.
Grazas, meu
Deus,
por incluírnos
así a todos, a todas,
sen excepcións,
no teu soño de
xustiza, de paz e de unidade.
Acción
¡Cantas veces discutimos
con apaixonamento sobre tal ou cal aspecto das prácticas relixiosas! Pero ¡que
poucas o facemos sobre ata que punto lle queremos a Deus, ata que punto lle
queremos á xente! ¿Vémonos así? ¿Que poderemos facer para cambiar algo as
cousas?
5 de xuño: venres da 9ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 12, 35-37
Unha vez, estando Xesús ensinando no templo, preguntou:
—¿Como din os letrados que o Mesías é fillo de David? O mesmo
David dixo, inspirado polo Espírito Santo:
—Díxolle o Señor ao meu Señor: senta á miña dereita, que vou poñer
os teus inimigos como estrado dos teus pés.
Ora, se David o chama Señor, ¿como vai ser o seu fillo?
E a numerosa multitude escoitaba engaiolada a Xesús.
Meditación
Quedémonos coa multitude
que escoitaba engaiolada a Xesús. Sabemos que Xesús era un gran conversador,
cunha serie incrible de recursos, pero sempre coa intención non de embobar a
xente sen máis, senón co interese de que a xente, aqueles homes e mulleres que
o escoitaban, sentisen resoar no seu corazón a voz de Deus, a voz do Espírito,
que os chamaba a unha fidelidade ao máis limpo e verdadeiro que cada quen
levaba no seu corazón.
O gran conversador que era Xesús acompañaba as súas palabras con
feitos de desmedida solidariedade, de desmedido afán pola dignidade da xente
que o escoitaba. Xesús acompañou a súa palabra coa súa vida entregada a tope.
Como para non quedar engaiolada ante el! Este é o Xesús que hoxe, agora mesmo
temos diante de nós. Felices nós se temos a dita de ser persoas engaioladas de
veras por Xesús, por todo o de Xesús!
Oración
Que non te
saiba de memoria, Xesús!
Que non te
coñeza de oídas!
Que non diga e
sinta de ti
o que outras
persoas me digan!
Ai, canté!,
quen me dese o
regalo
de me sentir
engaiolado por ti,
de ver que de
verdade
me revolves a
cabeza
e me feres os
sentimentos!
Simplemente
para estar
contigo,
para seguirte
con convencemento propio,
para ir poñendo
humildemente os meus pasos
nas pegadas dos
teus.
Ai, canté!
Acción
¿Que cousas de Xesús me
engaiolan máis? ¿Hai algunha desas cousas que
me engaiolan, pero que me vexo moi lonxe de incorporala á miña vida? ¿Que
pasos podo dar para conseguilo?
6 de xuño: sábado da 9ª semana do Tempo
Ordinario
Evanxeo: Mc 12, 38-44
Nunha ocasión Xesús seguía ensinando:
—¡Coidado cos letrados! Gustan moito de se pasearen con vestidos
fachendosos e que lles fagan reverencias polas rúas; buscan os primeiros postos
nas sinagogas e máis nos banquetes e acábanlles cos bens ás viúvas, facéndose
os piadosos. Pero serán xulgados como lles cómpre.
Sentado fronte por fronte da sala do tesouro, ollaba para a xente
que botaba cartos no peto. E moitos ricos botaban con fartura. E nisto viu unha
viúva pobriña botar uns céntimos nada máis, unha miseria como quen di. Entón
chamou os seus discípulos e díxolles:
—Asegúrovos que esa pobre viúva botou máis cós ricos todos, pois
eles botaron do que lles sobraba, pero ela, na súa pobreza, botou o que tiña
para vivir.
Meditación
Dous cadros ben distintos, ben distantes. No primeiro cadro uns
representantes do saber e do poder relixioso: saben moito, son moi ostentosos, incluso
dando esmolas, gustan das reverencias, dos primeiros postos; aprovéitanse da
fraxilidade das viúvas con sabe Deus que historias de rezos e piedade. O cadro
é de onte, dos tempos de Xesús, e pode ser moi ben tamén de hoxe. Un cadro no
que poden entrar os nosos xerarcas e teólogos, pero no que, por indebida imitación e seguimento,
podemos entrar todos. Unha mágoa ver así a relixión convertida nunha especie de
parodia.
No segunda cadro, todo ao revés. Unha viúva, que seguro que nin
sequera sabía ler, pobre, sen aparencia social ningunha, que bota uns céntimos,
nada, unha ridiculez. Pero aquí había corazón, había nudez, había baleirarse do
imprescindible para axudar a outras persoas tamén pobres. Por iso o seu xesto,
a súa vida, estaba chea de Deus. A dos outros estaba chea de si mesmos. A viúva
recibiu as chufas de Xesús. Á súa luz, á de Xesús e máis á daquela viúva pobre,
podemos, se queremos, revisar a nosa conciencia relixiosa.
Oración
Ai, a viúva
pobriña
da curta
esmola,
da que nos
falou Xesús,
para que o seu
exemplo fose un referente
para os nosos
corazóns cristiáns,
para a nosa
actuación cristiá!
Ai, os ollos
curiosos de Xesús,
que no balbordo
de xente que ía e viña,
algunha botando
cartos ostentosamente,
soubo descubrir
a man trémula daquela viúva,
pousando
amorosamente uns céntimos
e, tras dela,
dentro dela,
o corazón
xeneroso que cambia o mundo!
Grazas polos
dous,
por ti, Xesús,
atento sempre á
riqueza da pobreza,
e por ti, viúva
anónima,
que
marabillaches o corazón de Xesús
e, algo tamén,
o noso,
dous mil anos
despois!
Acción
O xesto xeneroso da viúva podémolo imitar dando cartos, pero tamén
facendo calquera outra atención á xente: tempo, escoita, paciencia, perdón,
afecto… Miramos como hoxe podemos facer algo disto ao estilo da viúva: dando do
necesario para vivir.
Ningún comentario:
Publicar un comentario
Reservámonos o dereito de determinar que comentarios non deben ser publicados co obxectivo de manter un diálogo respetuoso, enriquecedor e fluido.